Gröna, sköna vårvindar av Christoffer Holst

Handling från förlagets hemsida: Välkommen tillbaka till Bullholmen – där vårkänslorna blandas med ett olöst mysterium från det förflutna.
Det är maj och kriminalreporter Cilla Storm trivs med livet, även om hon är osäker på vad nästa steg för henne och pojkvännen Adam är. Bästisen Zacke är det dock värre med, han har tillfälligt separerat från Jonathan och får låna Cillas kolonistuga på Bullholmen för att vila upp sig.
På samma ö befinner sig mat- och vinprofilen Julia som håller på att färdigställa sin bok. Men en kväll när hon ser över till grannhuset på andra sidan viken blir hon vittne till något hemskt. Något som visar sig ha rötter i ett femtio år gammalt, olöst mord …

Boken: Gröna, sköna vårvindar av Christoffer Holst kom ut 19 maj 2021

Varför jag läste den: Jag har läst de tre föregående böckerna i serien, och visste att jag ville läsa den fjärde och avslutande delen. Ganska snart efter att den kom ut så läste jag den på mobilen.

Vad jag tyckte om den: Att läsa Gröna, sköna vårvindar är som att komma hem, det känns tryggt och mysigt, och jag blir glad av den. Med böckerna som Cilla Storm så vet man vad man får. Det är feelgood och kärlek, och det är ett mysterium som kan vara nog så dramatiskt. I Gröna, sköna vårvindar är det både ett cold case, och något som utspelar sig i nutid. Men det som framförallt gör att jag dras till den här serien är humorn och vänskapen mellan de återkommande karaktärerna. Allvar blandas med en humoristisk ton och självironi som fångar mig.

Jag upplever mysteriet i Gröna, sköna vårvindar som ganska dramatiskt, ibland så slår det över lite väl mycket, inte minst när det visar sig att det finns kopplingar och band mellan olika berättelser. Men samtidigt är det skrivet så att jag dras med i berättelsen. Jag gillar karaktärerna, och trots att han inte mår bra så gillar jag att Zacke får ta mer plats som en egen karaktär i den här boken. Att det lagas mat är också ett plus i berättelsen.

Gröna, sköna vårvindar sträckläste jag och det var precis en sådan bok jag behövde. Det är tråkigt att det här är sista boken i serien, men mer av Christoffer Holst räknar jag med att få läsa.

Betyg: 4

Mer info:
Förlag: Lovereads
Sidor: 236
Betyg på Goodreads: 3,85 baserat på 39 betyg
Hur jag fick tag på den: Lånad på Book Beat
Utläst: 22 maj 2021

3 kommentarer

  1. Det här är ju en serie som jag känner att jag verkligen borde läsa. Än så länge har det inte blivit så, men någon gång så.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.