Brinn mig en sol av Christoffer Carlsson

I februari 1986 sker det första mordet i byn Tiarp på Nyårsåsen utanför Halmstad.
För polisen Sven och hans son Vidar blir det en avgörande tid. Landet är i chock efter mordet på Olof Palme. Medan Vidar söker sin väg mot vuxenlivet, tvingas Sven in i mörkret på Nyårsåsen för att jaga Tiarpsmannen: Vem är han? Vem blir hans nästa offer? Och vem är författaren som långt senare återger historien – varför skriver han?
”Brinn mig en sol” är en kriminalroman om sanning, skuld och ansvar i en tid då Sverige förändras bortom igenkänning.

Brinn mig en sol av Christoffer Carlsson hade recensionsdag 16 mars 2021. Christoffer Carlsson är en svensk författare och kriminolog som debuterade 2010 med Fallet Vincent FrankeBrinn mig en sol är hans nionde bok och den är den andra boken i Hallandssviten, där den första är Järtecken.

Christoffer Carlsson är en av mina absoluta favoritförfattare, och jag har läst sju av hans böcker. Så när jag såg att han skulle komma med en ny hamnade den högst på önskelistan. Om jag blev glad när den kom med posten med en fin hälsning från författaren? Eh – ja!!! Och så snart jag läst ut boken jag höll på med så började jag med Brinn mig en sol.

Brinn mig en sol är en mycket välskriven och tänkvärd berättelse. Christoffer Carlssons språk är som vanligt en njutning, det är tänkvärt och vackert men aldrig tungt. Jag kunde inte sluta läsa när jag väl hade börjat och det enda jag ångrar är att jag läste Brinn mig en sol för fort. Så snart jag hade läst klart den så började jag fundera på om jag skulle läsa den en gång till, för att upptäcka alla de lager i berättelsen som jag med säkerhet hade missat vid första läsningen. Jag funderade också på att läsa om Järtecken, där en del av personerna i Brinn mig en sol förekommer.

Brinn mig en sol är både mörk och vacker. Jag upplever den som mörkare än Christoffer Carlssons tidigare böcker, som att det ligger en tyngd över den, en klaustrofobisk känsla. Kanske det beror på temat, kanske det beror på tiden vi lever i nu, tiden den är skriven i. Berättelsen utspelar sig både i nutid och med tillbakablickar. Den tidpunkt som allting förändras, både för huvudkaraktärerna och för Sverige som nation, är natten när Olof Palme mördas. Natten när vi på något sätt förlorade känslan av att vi i Sverige var skyddade från det som hände i omvärlden. Natten när också huvudkaraktären Sven Jörgenssons liv förändrades, blev mörkare och mer desperat, vilket påverkar kommande generationer.

Brinn mig en sol är inte bara en kriminalroman om vad som hände i Tiarp den natten, utan en berättelse om den transformation det svenska samhället genomgick under 80-talet. Sven blir en symbol för det svenska samhället, men är också urtypen för det svenska som fortfarande finns. Miljön, den halländska landsbygden, förstärker givetvis känslan av att det här är en mycket svensk historia. Jag känner till trakten i viss utsträckning, men det är bitvis lite väl många ortsnamn. Karaktärerna är sådana som man som läsare minns långt efteråt, det är personer som är så verkliga att man tror att man känt dem på riktigt.

Berättelsen i Brinn mig en sol väcker många tankar och det finns mycket att fundera på. Tidsåldern, 80-talet, 90-talet och sedan 2010-talet. Också mina tider, även om berättaren i historien är yngre än jag (och författaren ännu yngre) så finns det mycket som jag känner igen. Inte bara den ödesdigra natten, och som så många andra vet jag exakt var jag befann mig när beskedet kom, utan även den allmänna tidskänslan. Är det svenska samhället då så mörkt som jag upplever berättelsen i Brinn mig en sol? Jag tycker inte det, utan det fortfarande finns många som har de grundläggande värderingarna som ger hopp för kommande generationer. En del av det som en gång var det svenska folkhemmet finns kvar, som mycket av det som det statliga står för, välfärden som många inte reflekterar över. Som vanligt i Christoffer Carlssons böcker så finns det reflektioner invävda om brott och vad som gör en brottsling. Och kan man kanske inte alltid förstå en brottslings motiv? Eller vem som blir en mördare? Här ser man som läsare också Christoffer Carlssons grundläggande kunskap som kriminolog.

Det verkar som om Christoffer Carlsson kommer på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall i höst. Det ser jag väldigt mycket fram mot. Han är inte bara en god berättare, och skriver bra böcker, han är också en trevlig person som gärna pratar med sina läsare!

Omdöme: Välskrivet, vackert och mörkt om att söka efter en sanning som kanske aldrig går att få tag på.
Betyg: 5

Bloggat om boken har Breakfast Bookclub

Förlag: Albert Bonniers förlag
Sidor: 447
Betyg på Goodreads: 4,31 baserat på 13 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar
Utläst: 13 mars 2021

9 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.