The Book Addiction Tag

Dags för en tag igen. Den här har jag sett både hos Bokdivisionen och C R M Nilsson.

1. What is the longest amount of time you can comfortably go without picking up a book?

Om jag inte är för sjuk eller extremt upptagen så skulle jag säga en dag ungefär.

2. How many books do you carry on your person (physical or device) at any one time?

Det brukar högst vara en fysisk bok. Men sen har jag böcker på mobilen nu i olika appar som jag alltid kan ta till. Och där finns ju hur många som helst.

3. Do you keep every book you buy/receive or are you happy to pass them on to make space for more?

Det här är mitt dåliga samvete. I princip behåller jag alla. Ibland gör vi försök att rensa. Men de skönlitterära är svåra. När vi flyttade för fem år sedan rensade vi en hel del, men det var mest kokböcker, faktaböcker och annat.

4. How long would you spend in a bookshop on a standard visit? 

Beror på varför jag går dit. Men en halvtimme är nog rätt normalt. När vi varit ute på resa och bokhandeln är ett utflyktsmål blir det betydligt längre…

5. How much time per day do you actually spend reading? 

På vardagar varierar det från kanske en kvart upp till en timme. Beror på hur trött jag är. På helgerna läser jag förstås ännu mer.

6. Where does the task ’picking up a book’ appear on your daily to do list?

På vardagar är det på kvällen efter jobbet. På helger är det lyxigt att äta en bra frukost och börja dagen med att läsa en stund.

7. How many books do you reckon you own in total?

Vi har ju BookCollector där våra skönlitterära böcker finns. Enligt det programmet har jag 1744 böcker. Så det är minimiantalet…

8. Approximately how often do you bring up books in conversation?

Ganska ofta. Men i ärlighetens namn är det inte alltid jag som tar upp det. De flesta jag känner vet mitt intresse, och även personer jag träffat någon enstaka gång känner till bloggen, så det blir ett enkelt samtalsämne.

9. What is the biggest book (page count) you have finished reading?

Svårt. Enligt Goodreads är det Drakarnas dans av George R R Martin på 1 120 sidor. Men där finns ju inte alla böcker jag läst.

10. Is there a book you had to get your hands on against all odds (searched bookstore, online digging, stalked author etc)?

Jag samlar ju på Maria Langs böcker och en av de som var svår att få tag på var hennes novellsamling Ögonen, men till slut lyckades jag.

11. Is there a book you struggled to finish because you refused to DNF?

Det finns flera böcker som jag kämpat med. En av dem är Tusen små bitar av James Frey.

12. What are some of your main book goals for this year?

Läsa 100 böcker. Läsa alla 10 böckerna i Makeutmaningen, 12 i Boktolvan och minst 5 i Hett i Hyllan.

13. Have you ever had the privilege of converting someone into a reader?

Jag har fått personer att läsa böcker de annars inte tänkt läsa. Förmodligen har jag (och maken) påverkat barnen genom att vi själva läser så mycket, men det är ändå barnens eget val att läsa.

14. Describe what books mean to you in five words.

Upplevelser. Lärorikt. Trygghet. Lugn. Gemenskap.

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.