Verkanseld av Louise Boije af Gennäs

Från förlagets hemsida: Stockholm 2018. Det har bara gått ett drygt år sedan det första överfallet och ingenting i Saras liv är sig likt. Flera i hennes direkta omgivning har dött under märkliga omständigheter som omöjligt kan vara en slump, även om polisen och sjukvården vill få henne att tro det.
Sorgen och rädslan håller Sara i ett stadigt grepp men djupt inom henne spirar en kraft; ett okuvligt motstånd. Sara kommer inte ge upp utan kamp om bara hennes motståndare kunde ge sig till känna.

Verkanseld av Louise Boije af Gennäs kom ut 10 juni 2019. Louise Boije av Gennäs är en svensk författare, journalist och dramatiker. Hon debuterade 1991 med Ta vad man vill ha och har kommit ut med tretton böcker. Verkanseld är hennes trettonde bok och den avslutande delen i Motståndstrilogin.

Jag läste första delen i den här trilogin, Blodlokan, i januari och tyckte den var otroligt bra. Sen läste jag andra delen, Skendöda, en kort tid senare. Jag såg mycket fram mot den tredje delen, Verkanseld, och när förlaget mejlade och frågade om jag ville ha ett recensionsexemplar var jag snabb att svara ja. Naturligtvis fick den också prioritet i läshögen.

Verkanseld är en välskriven och lättläst bladvändare. Louise Boije af Gennäs har fått till en imponerande uppbyggnad, där jag som läsare låter mig dras med i de mest osannolika händelseförlopp. Mitt intresse hålls uppe av berättarstilen och tonläget. Jag gillar inslagen av tidningsartiklar, även om de i Verkanseld inte är lika tätt kopplade till berättelsen och driver den framåt som i tidigare delar i trilogin. Det är tempo från början till slut, men det finns också starka känslor som handlar om de som Sara står nära och bryr sig om. I Verkanseld blir jag i synnerhet berörd av vad som händer med Saras syster Lina.

Karaktärsteckningarna är bra, och ända till slutet så är jag inte helt säker på att man inte ska få se oanade sidor av personerna. Lite väl många olika personer och namn som gör att jag bitvis har svårt att skilja personerna. Sara, som jag tyckt varit naiv och oberäknelig i tidigare böcker, visar här en starkare sida som jag gillar. En annan sak som jag uppskattar är att det är många kvinnor som är framträdande i den här berättelsen.

Precis som i tidigare delar så utspelar sig en del av berättelsen i Örebro med omnejd, vilket jag tycker är ett plus. Vilket möjligen beror på att jag känner till Örebro rätt väl.

Även om jag gillade Verkanseld så tyckte jag den inte var lika stark som de två tidigare. Jag har efter avslutad läsning funderat en del på vad det kan bero på och kommit fram till några skäl. Det främsta skälet är konspirationsteorin som hela trilogin bygger på. Det finns något fascinerande i en konspirationsteori, även om jag i grunden har svårt att förstå de som i verkligheten är helt övertygade om att det finns en stor samhällelig konspiration. I fiktionen däremot fungerar det. Men för att det ska fungera för mig ska allt inte vara uttalat, utan man ska som läsare undra vad det är man inte får reda på. I Blodlokan och Skendöda var det så, som läsare undrade jag hela tiden vad som var sanning och framförallt vilka man kunde lita på. I Verkanseld får vi en dramatisk upplösning, men inga lösa trådar eller oklarheter. Alla personer är kategoriserade, och vi får tydligt reda på vad som är konspirationen och vem som står på vilken sida (eller någonstans mittemellan). För mig innebär det att en del av spänningen går förlorad. Förklaringen och upplösningen är också för mycket ”extra allt” för mig.

En annan skillnad är tidsspannet. Det är dagsaktuella händelser, vilket på sätt och vis är en styrka. Samtidigt så kryper Verkanseld in i nutiden, upplösningen hamnar i början av 2019. Det gör att mitt minne av den tiden är tydligare. De tidningsutdrag som finns med i Verkanseld är heller inte lika omfattande och kittlar inte fantasin på samma sätt. Det är gott om tidsmarkörer, och kopplingar till dagshändelser. Ju längre tiden går, desto svårare tror jag det kommer att bli för läsare att känna igen sig i en del av dessa.

Ett extra plus till designen och omslagen till den här serien. Först nu ser jag också en helhet och en anspelning till hela berättelsen!

Trots en del invändningar så tycker jag helheten är imponerande. Motståndstrilogin är en mycket läsvärd och spännande serie, som jag starkt rekommenderar att ni läser.

Omdöme: Välskriven bladvändare om en gigantisk konspiration
Betyg: 4

Bloggat om boken har och dagarna går, Kapprakt, Olivias deckarhylla och hyllan.

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Bookmark
Sidor: 538
Betyg på Goodreads: 3,94 baserat på 16 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar från förlaget
Utläst 13 juni 2019.

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.