Dubbelliv av Flynn Berry

Från förlagets hemsida: Claire är en hårt arbetande läkare som lever ett stillsamt liv i London. Hon är också dotter till en av Englands mest ökända misstänkta brottslingar, fast det är hon noga med att dölja.
För nästan trettio år sedan bröt sig någon in i huset där Claire och hennes familj bodde. Barnflickan hittades brutalt mördad och Claires mamma var svårt skadad. Senare hittades Claires pappas bil övergiven med blodfläckar på sätet, men ingen har sett honom sedan dess.
När polisen nu meddelar att hennes pappa har synts till rämnar Claires uppbyggda fasad. Hon vet inte om hon är dotter till en mördare eller till en oskyldig man, men hon är beredd att offra allt för att få reda på sanningen.

Dubbelliv av Flynn Berry kom ut 17 april 2019. I original heter den A Double Life och kom ut 2018. Flynn Berry är en amerikansk författare som debuterade 2017 med den prisbelönta Sargad.

Jag läste och gillade Sargad av Flynn Berry och ville gärna läsa Dubbelliv. När den kom med posten åkte den genast högt upp på läslistan.

Dubbelliv är en välskriven och otroligt spännande bladvändare. Efter bara några få sidor var jag fast i berättelsen, och ville helst bara läsa, inte göra något annat som distraherade. Jag brukar säga att jag inte är så förtjust i jag-formen i böcker. Antingen får jag revidera den uppfattningen eller så är det just Flynn Berry som lyckas speciellt bra. Jag-formen förstärker den klaustrofobiska känslan, som skapar en oro kring vad som är sanning eller inte, vad som är verkligheten. Det är alltid ett bra koncept i en äkta spänningsroman.

Precis som med Sargad så är Dubbelliv ett bra exempel på att man inte behöver skriva tjocka böcker för att fånga läsaren och få upp spänningen. Snarare tvärtom. Det är befriande med en bok på ”bara” drygt tvåhundra sidor.

Tyvärr så fick jag redan innan jag började läsa boken reda på att den var ”löst baserad” på ett verkligt fall, det om Lord Lucan. Grundstoryn är lik men Flynn Berry har dels förflyttat den i tid, dels lagt till en hel del, så det är inte äkta ”true crime”. Men jag är ändå kluven till konceptet att använda ett verkligt fall på det viset, i synnerhet när det finns levande släktingar.

Dubbelliv är spännande hela vägen, men den sista biten blir lite för mycket i min smak, lite för underligt. Jag gillar inte alls slutet, och förstår inte riktigt heller det helt och hållet.

Flynn Berry tillhör de författare jag vill läsa mer av. Att hon dessutom skriver fristående spänningsromaner gör inte saken sämre. Förhoppningsvis dröjer det inte länge till nästa bok.

Omdöme: En bladvändare löst baserat på ett verkligt fall.
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Romeo and Juliet

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: A Double Life
Översättare: Erik Macqueen
Förlag: Louise Bäckelin förlag
Sidor: 236
Betyg på Goodreads: 3,41 baserat på 2 736 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar från förlaget
Utläst 30 maj 2019.

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.