En kvinnas övertygelse av Meg Wolitzer

Från förlagets hemsida: Att beundras av någon vi själva ser upp till – är inte det vad vi alla längtar efter? Att personligen lyftas till skyarna och pekas ut som oersättliga? Speciellt om det leder till att vi får tillträde till en helt ny och spännande värld …
När den nyblivna collegestudenten Greer Kadetsky hör den karismatiska Faith Frank tala för första gången tänds en dröm i henne som hon inte ens visste att hon bar på. Faith är en välkänd feministisk ikon och Greers syn på sin egen framtid får plötsligt helt nya dimensioner. Föga anar hon vad de nya vägarna kommer att bjuda på för överraskningar, och hur det kommer att förändra hennes egen bild av sig själv.

En kvinnas övertygelse av Meg Wolitzer hade recensionsdatum 30 oktober 2018. I original heter den The Female Persuasion och kom ut 2018. Meg Wolitzer är en prisbelönt amerikansk författare som debuterade 1982 med Sleepwalking. En kvinnas övertygelse är hennes tolfte roman. En av hennes mer kända romaner är The Wife (Hustrun) som nyligen filmatiserats med Glenn Close i huvudrollen.

Jag fick ett mejl från förlaget med en fråga om jag ville läsa den här boken. Eftersom jag lagt märke till The Wife så var jag nyfiken på författaren och tackade ja.

En kvinnas övertygelse är en feminsistisk bok om makt, inflytande och kvinnors vänskap. Boken är lättläst så när jag väl läser den så går den fort att läsa, men i mångt och mycket så känns det som en enda lång monolog. Detta trots att det är olika personer som står i fokus i olika stycken i boken. Det gör att läsningen går lite trögt och berättelsen aldrig griper tag.

Efter avslutad läsning så funderar jag på vad egentligen sensmoralen är. Det är en beskrivning av en ung kvinnas liv som känns realistisk. Men ingen av personerna i Greers liv lever egentligen upp till förväntningarna, alla sviker på något sätt. Även hon själv. Det är en rätt deprimerande bild av en kvinnas liv.

Jag gillar ansatsen och temat, men boken förmår aldrig fånga mig. Bitvis är det som en enda lång uppräkning av händelser och vad personer säger. Ibland så tycker jag hon försöker fånga in för mycket, för många saker om personerna, så detaljnivån blir för hög. Sen plötsligt så är det viktiga händelser som bara springs förbi. Händelser som jag hade velat veta mer om och som gett mer djup till texten. Flera av karaktärerna är intressanta, allra mest Faith. Jag blir nyfiken på vad som egentligen drivit henne genom livet (trots att man även får ”lyssna” på henne), och hur det blev som det blev.

Eftersom jag sen jag läste den här har sett filmen Hustrun (The Wife) så är jag fortfarande nyfiken på den boken. Men samtidigt var En kvinnas övertygelse inte en bok i min smak. Tydligen ska En kvinnas övertygelse bli film med Nicole Kidman. Det kan nog bli bra!

Omdöme: Feministisk berättelse om mentorskap och vänskap som aldrig riktigt griper tag
Betyg: 3

Bloggat om boken har C R M Nilsson, Hermia says och Bina´s Books

Mer om boken kan du läsa här eller här
Förlag: Bookmark
Originaltitel: The Female Persuasion
Översättare: Thomas Andersson
Sidor: 484
Betyg på Goodreads: 3,63 baserat på 25 397 betyg
Hur jag fick tag på den: Recensionsexemplar från förlaget
Utläst 8 februari 2019.

4 kommentarer

  1. Intressant att läsa ditt omdöme. Stämmer lite med vad jag kände för den efter att ha läst lite i den. Jag fastnade inte och orkade inte läsa ut den. Men Hustrun tyckte jag mycket om. Den är också mycket mer lagom i antal sidor….

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.