Bokläsningsenkät

Inne hos Just nu – Just här finns en bokläsningsenkät. Kopplat till den är en utlottning av böcker. Inte kan jag motstå det 🙂

Mina svar i fetstil

1. Vilken typ av bok läser du oftast?
a) Deckare
b) Facklitteratur
c) Romance
d) Skönlitterär roman
e) Biografi
f) Fantasy
g) Science fiction
h) Ungdomsbok
i) Annat

2. Bästa omfång på en bok
a) 247 sidor (egentligen något längre, men nu när jag är så trött är det här bra;-)
b) 447 sidor
c) 647 sidor

3. Vilket bokformat föredrar du?
a) Inbunden
b) Storpocket
c) Pocket
d) E-bok
e) Ljudbok
f) Kartonnage
g) Skinnband
h) Danskt band (Mjuka pärmar med invikta flikar)

4. Litterärt no-no
a) Vika hundöron
b) Låna ut mina böcker
c) Läsa under middagen
d) Vara oförsiktig om omslaget
e) Talspråk i böcker för små barn
f) Talspråk i böcker för vuxna
g) Skriva i böcker

5. Ge exempel på böcker med snygga bokomslag!

 

 

6. Årstid då jag läser allra mest
a) vår
b) sommar
c) höst
d) vinter

7. Drömyrke i bokbranschen
a) Författare
b) Förläggare
c) Formgivare
d) Förlagschef
e) Försäljare (bokhandel)

8. Du letar efter en riktigt bra bok, vilket förlag kan du lita på har just den boken?
Väldigt många förlag ger ut bra böcker, men den senaste tiden så har det varit de här som jag läst många från: Forum, Wahlström & Widstrand, Norstedts, Louise Bäckelin, Bokfabriken, Harper Collins Nordic, Modernista, Bookmark… ja, nu kan jag lova att jag glömt något!

9. Är det någon typ av språk du har svårt för i böcker?
a) Ålderdomligt språk
b) Övertydligt språk
c) Erotiskt språk
d) Sentimentalt språk
e) Slangspråk/jargong

10. Vad får dig att följa en annan bloggare?
a) Informativa inlägg
b) Personliga inlägg
c) Fina inlägg
d) Fokus på litteratur
e) Blandad mix om kultur i alla former
f) En salig blandning (a-e)

(Saknar ”Välskrivna inlägg” i listan. Är det ett språk som tilltalar mig så läser jag gärna inläggen även om vi inte har samma boksmak.)

11. Hur ofta ger du bort böcker i julklapp?
a) Nästan alltid, det är roligt att hitta den perfekta boken för en viss person
b) Nu tänker jag faktiskt ge upp, alla är konstigt nog inte lika stora bokälskare som jag själv
c) Bara till personer jag vet uppskattar böcker
d) Gärna till personer som jag tycker borde läsa mer

Egentligen – Alltid! Vi är en bokälskande familj och vi ger alltid varandra böcker.

12. Vad är viktigt när du väljer en bok till dig själv?
a) Handlingen
b) Språket
c) Att hålla sig uppdaterad om snackisarna
d) Stämningen
e) Att det är en bok av en ny, intressant författare
f) Att det är en bok av en favoritförfattare
g) Att det är ett snyggt omslag

13. Jag ser fram emot nästa bok av…
Jane Harper, Elin Olofsson, Simona Ahrnstedt, Emelie Schepp, Gabriella Ullberg Westin, Mattias Edvardsson, Christoffer Holst, Christoffer Carlsson, Golnaz Hashemzadeh Bonde, Caroline Eriksson… ja, listan kan nog göras oändlig! Och även här – förlåt till alla er som inte står på listan.

3 kommentarer

  1. En lagom lång bok kanske är så lång som Mattias Edvardsson skriver om i ”En nästan sann historia”; 373 sidor. Det skulle jag ha tagit med som alternativ. Fina omslag allihop, ”Grace” har Emma Graves formgivit, efter intervjun med henne börjar jag lära mig att känna igen hennes stil. Och författare som man ser fram emot att läsa mer av, de är många, många… Jag borde förstås ha tagit med Elin Olofsson också.

    Gilla

  2. Känner också att antalet sidor i en bok inte riktigt hade rätt alternativ 🙂

    Ska också göra denna har jag tänkt, eller den är väl nästan klar 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.