Ung i ghettot av David Safier

Från förlagets hemsida:ungighettot 16-åriga Mira smugglar mat för att hon och hennes familj ska överleva ghettot i Warszawa. När hon får veta att ghettots alla invånare ska skickas till koncentrationslägren för utrotning ansluter hon sig till motståndsrörelsen. Tillsammans lyckas de stå emot SS-styrkorna längre än förväntat. Mycket längre. I hela 28 dagar. 
28 dagar för att leva ett helt liv.
28 dagar för att bli en legend. 

Ung i ghettot av David Safier hade recensionsdatum i september 2015. I original heter den 28 Tages Lang och kom ut 2014. David Safier är en tysk författare som även skrivit manus till TV-serien Berlin, Berlin. Han debuterade 2007 med Mieses Karma (Dålig karma).

När december började lida mot sitt slut insåg jag att jag inte skulle hinna någon av de tyngre böckerna i Makeutmaningen så då valde jag istället Ung i ghettot. Det är en bok jag läst mycket positivt om på diverse bloggar, och gav till maken i julklapp 2015.

Ung i ghettot är en relativt lättläst berättelse om en mycket intressant historia. Miira och de övriga i boken är fiktiva karaktärer men händelserna är verkliga. 19 april – 16 maj 1943 gjorde judiska motståndsrörelsen uppror mot tyskarna i Warsawas ghetto. Jag kände inte till den här historien innan. Det jag mest gillar med Ung i ghettot är att den förmedlar en stark och lärorik historia.

Tyvärr så klickar jag och Ung i ghettot inte riktigt, och jag har svårt att sätta fingret på varför. I början så är den intressant men efterhand så tappar jag helt intresset. Jag har svårt att komma in i historien, det är något i berättarrösten som skär i mig. Berättelsen är tänkt att väcka frågor om hur man själv skulle agerat i omöjliga valsituationer, men eftersom jag inte kan känna med Miira överhuvudtaget, trots att hon är jag-personen, så blir jag mest frustrerad. Först mot slutet så blir jag engagerad och intresserad av karaktärerna. Jag får ingen känsla för karaktärerna, utan upplever Ung i ghettot mest som en uppräkning av händelser och agerande. Fantasihistorien som Miras lillasyster flyr in i för att orka med förstår jag mig inte heller på.

Jag kan förstå att många tycker om den här boken, och utifrån det historiska perspektivet så tycker jag den är viktig läsning. Tyvärr var den inte min typ av bok, och just nu är jag tveksam till om jag ska läsa fler böcker av David Safier

Omdöme: Lättläst men oengagerande ungdomsbok om ett stycke viktig och berörande historia.
Betyg: 3+

Bloggat om boken har C R M Nilsson, Mias bokhörna, Boklysten, Fantastiska berättelser, Västmanländskans bokblogg och Mest Lenas godsaker

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Originaltitel: 28 Tages Lang
Förlag: Bazar
Översättare: Ulrika Junker

Mitt exemplar lånade jag av maken.
Utläst 24 december 2016.

2 kommentarer

  1. Jag kände heller inte direkt något sug efter att läsa mer David Safier efter att ha läst den här. Men jag blev rätt förtjust i fantasivärlden. Däremot föll jag inte alls för Miira eller den fruktansvärt onödiga kärlekstriangeln.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.