Veckans bokbloggsfråga v 7: Bibliotek

Veckans-bokbloggsfraga-300x273I Veckans bokbloggsfråga frågar BarnboksbloggenVad betyder biblioteket för dig? Vad gör du där förutom att låna böcker? Vad är det bästa med just ditt bibliotek? Och ni som inte brukar besöka biblioteket särskilt ofta, varför inte?

Kort svar: Det betyder otroligt mycket!

Långt svar: Jag är uppvuxen i en miljö där biblioteket hade stor betydelse. Både min morfar och min farfar var bibliotekarier (på Carolina i Uppsala) och båda mina föräldrar, kanske i synnerhet min mamma, förmedlade en stor kärlek och respekt till bibliotek. Eftersom jag tidigt slukade böcker så var biblioteket räddningen, min mamma lånade hem en massa böcker i långa serier. Självklart gick vi också till bibliotek.

När mina barn var små var vi mycket på biblioteket som här i Sundsvall ligger i Kulturmagasinet. Det är en fantastisk plats med bibliotek med aktiviteter, ett museum och ett fik. En suverän samlingsplats för föräldrar med barn, med utrymme för lek också (nej, jag tycker inte det ska behöva vara tvärtyst på en barnavdelning på ett bibliotek!).

Numera så är jag inte så ofta på biblioteket. Eller jo – för möten och en del evenemang. Men på senare tiden har jag försökt återuppta lånandet av fysiska böcker på biblioteket. Tack vare en arbetskamrat så upptäckte jag att de ju har en alldeles utmärkt avdelning med böcker på engelska. Just nu har jag faktiskt sex böcker på lån från biblioteket. En för bokcirkeln, två engelska deckare, två böcker om mindfulness och en bok om genusmedvetet ledarskap.

Och när jag ändå är inne på spåret. Biblioteken är en guldgruva och en grund för demokrati!

 

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.