jerkaI veckans bokbloggsjerka skriver Annika: Carola har skickat in följande fråga via mail: hur interagerar du med dina läsare, lockar till dig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta läsa bloggen. Hon vill även veta vad det är som driver dig till att blogga och hur mycket du tänker på dina läsare när du bloggar.

Jag känner igen den här frågan också (precis som förra veckan när det var min egen) och har faktiskt svarat på den för ett knappt år sedan. Men svaret blir kanske lite annorlunda.

När jag började blogga 2011 tänkte jag inte så mycket på läsare, utom möjligen min egen pappa och övrig familj. Annars var det mest läsdagbok. Ju fler läsare jag fått desto mer tänker jag på läsaren när jag formulerar mig. De läsare jag vet att jag har i dagsläget är vänner IRL, andra bokbloggare, författare och förlagsfolk. Det är ju helt olika målgrupper, och hur jag skriver måste ändå vara en blandning.

Jag har inte tänkt så mycket på hur jag behåller läsare. Jag räknar med att några tycker att min blogg är läsvärd, andra inte. Det är min ton och mitt val av inlägg, och det verkar passa tillräckligt många för att jag ska få möjlighet till interaktion och inspiration. Jag skriver sådana omdömen som jag själv vill läsa.

Det som driver mig att blogga är att jag vill förmedla glädjen i att läsa. Svårare att så är det inte.

Det bästa sättet att få läsare om jag går på besöksstatistiken på bloggen är att delta aktiviteter som Bokbloggsjerka, En smakebit på søndag, Top Ten Tuesday och bokstafetter. Även om jag deltar i dem för egen del, för att få inspiration och besöka andra bloggar, så är det de som drar flest läsare. Ett av de inlägg som dragit flest på kort tid var min intervju med Fredrik Backman, och det berodde förmodligen på att han la ut en länk på sin Facebooksida. De läsarna tror jag inte jag har kvar.

Ett annat sätt att dra tillfälliga läsare (och kanske någon permanent?) är att skriva inlägg som dyker upp på google. Ett av mina mest lästa inlägg under årens lopp handlar om tips på norska författare, och utifrån bloggstatistiken så ser jag att det verkar dyka upp just när man googlar.  Att länka till förlagens sidor och försäljningssidor påverkar också hur snabbt man dyker upp på olika ställen.

Förlagsfolket håller koll på recensioner av ”sina” böcker, och har insett värdet av bokbloggar. Författare vill nog ha koll på recensioner också verkar det som. En del i alla fall. Det är roligt och skrämmande när en författare säger ”jaha, är det du som är Lotten!”. Av alla författare jag mött (det blir rätt många i Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall och Bokens Afton) är det bara två som sagt något negativt.

Men det allra mest effektiva sättet att få trogna läsare är nog att dels vara inne på andra bloggar och kommentera och dels att svara på kommentarer här inne på bloggen. Jag är dålig på det trots mina intentioner. Det är som att jag uttömmer min energi i att skriva inlägget. Jag läser kommentarerna på mejl löpande, men att sen svara… Det är bäst att be om ursäkt redan nu🙂