Leona – Tärningen är kastad av Jenny Rogneby

En liten flicka kommer in på en bank i centrala Stockholm. Hon är helt naken och blodig.leonatärningen Hon sätter ner en bandspelare som spelar upp ett hotfullt meddelande. När hon går därifrån har hon fått med sig ett miljonbelopp. Sedan försvinner hon spårlöst. Det blir Roteln för Grova Brott vid Citypolisen som får fallet och ansvarig blir brottsutredaren Leona Lindberg. Hon är känd för att få resultat, men är också en person som inte faller inom ramen och är udda och svår att samarbeta med. Brottet följs av ett annat liknande, och spåren leder åt ett oväntat håll. Omgivningen börjar undra om Leona är den rätta personen att utreda brottet med sina annorlunda metoder?

Leona – tärningen är kastad av Jenny Rogneby kom ut 2014. Det är den första boken i en serie om Leona. Jenny Rogneby är kriminolog och arbetar som brottsutredare vid Citypolisen i Stockholm.

Leona – Tärningen är kastad är en bra modern svensk deckare med högt tempo. Den är välskriven och flyter bra. För varje kapitel så känner man ”bara lite till”, och läsningen går riktigt snabbt. Jag är inget fan av ”jag-formen” i böcker, den är knepig om man inte kan ta till sig personen som pratar, men här fungerar den.

Leona – Tärningen är kastad är på många sätt unik, med sin huvudperson och sin intrig. Men samtidigt så känns den inte så unik som den kunde ha gjort för några år sedan. Jag läser många deckare, och faktum är att jag börjar bli lite less på alla dessa udda eller störda personer inom rättsväsendet i modern kriminallitteratur. De måste vara så överrepresenterade. Vad gäller intrigen och mysteriet så vill jag inte säga så mycket, för jag vet inte hur jag skulle kunna göra det utan att avslöja för mycket. Ungefär halvvägs in i boken så är jag lite skeptisk, men efter avslutad läsning är jag ändå nöjd.

En av de mest intressanta sakerna boken är just Leona som person. En kvinna med familj som inte framställs som mammor brukar i böcker – minst sagt – och det tror jag skapar intressanta reaktioner hos läsarna. Detta har författaren själv kommenterat i ett citat här. Det gör det faktiskt till något mer än bara ännu en deckare. Jag funderar en del på sjukdomen hennes son har, som jag har en del kunskap om. Nu är det inte så detaljerat än om den, men det är en väldigt ovanlig sjukdom för barn.

Det här är en mycket spännande bo och jag vill läsa fortsättningen. Synd att den inte kommer förrän nästa år. Cliffhangern som den här slutar med är väldigt bra!

Omdöme: Välskriven modern deckare om det som ligger utanför ramen
Betyg: 4

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna, Bokmalen.nu, Maddes bokblogg, Läsa & Lyssna och Bokpar

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Wahlström & Widstrand

Mitt exemplar hade jag lånat på e-lib.
Utläst 8 juli 2015

7 kommentarer

  1. Tycker den var en frisk fläkt, fast samtidigt håller jag med om att den här typen av poliser/åklagare mm som själva begår brott och utnyttjar sin yrkesroll på helt fel sätt håller på att bli den nya standarden bland deckarna.

    Gilla

  2. […] sidor, Betyg: 4- 49. Ida Løkås, Det fine som flyter forbi, 187 sidor, Betyg: 4 50. Jenny Rogneby, Leona – Tärningen är kastad, 382 sidor, Betyg: 4 51. Hannah Richell, Skuggan av ett år, 442 sidor, Betyg: 4 52. Stephen King, […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.