För fjärde året i rad har jag deltagit i en utmaning som kallas ”Boktolvan” och nu är det dags för en summering. Jag räknar med att ägna de få dagarna som är kvar av året åt andra författare.

boktolva2015

Som tidigare år så listade jag rätt många författare att välja från – på det sättet så minimerar jag risken att utmaningen dämpar min läslust. Det funkade även i år och i oktober hade jag nått mitt mål att läsa 12 nya författare från listan. Totalt så blev det 15 författare från listan som jag läste min första bok av under året.

Stefan Ahnhem – Offer utan ansikte. Mars 2015. Den nionde graven. Juni 2015.
Aravind Adiga
Peo Bengtsson
Torkil Damhaug
Sophie Divry
Eva Dozzi
Jan-Erik Fjell
Diana Gabaldon
Neil Gaiman
Sissel-Jo Gauzan
Hillary Jordan – Mississippi. Oktober 2015.
Merethe Lindström
Lotta Luxenburg – Försvunnen. Mars 2015.
Ida Løkås – Det fine som flyter forbi. Juli 2015.
Virginia Macgregor – Vad Milo såg. Januari 2015.
Tara McKinley
Anders de la Motte
Lars Mytting – Svøm med dem som drukner. Oktober 2015.
Ursula Poznanski – Erebos. April 2015.
Jenny Rogneby – Leona – Tärningen är kastad. Juli 2015.
Ester Roxberg – Min pappa Ann-Christine. Januari 2015.
Edward Rutherfurd – Sarum. Maj 2015.
Lionel Shriver – Vi måste prata om Kevin. September 2015.
Felicia Stenroth
Gard Sveen – Den siste pilegrimen. December 2015.
Gabriella Ullberg Westin – Ensamfjäril. Januari 2015.
Christian Unge – Turkanarapporten. Februari 2015.
Katarina Wennstam – Smuts. Februari 2015. Skuggorna. November 2015. Skymningsflickan. December 2015.
Rick Yancey

Det var ett bra urval och jag har hittat många nya favoriter. Min pappa Ann-Christine och Skymningsflickan fick högsta betyg, men flera andra fick höga betyg. Katarina Wennstam och Stefan Ahnhem hann jag läsa mer av en bok av och det kommer att bli fler. Ida Løkås, Lars Mytting och Christian Unge ska jag läsa fler av – böckerna står redan i hyllan. Jenny Rogneby, Gard Sveen och Gabriella Ullberg Westin kommer med nya böcker 2016 som jag vill läsa.