Allt att förlora av Sabine Durrant

När den kända programledaren Gaby Mortimer en tidig morgon tar en joggingtur i parken hittaralltattforlora hon en ung kvinna mördad. Hon kontaktar polisens som skickar kommissarie Perivale och polisassistent Morrow. Hon får lämna platsen men kort därefter så kommer Perivale på besök och det visar sig att det finns tecken på att Gaby är inblandad i mordet på den unga kvinnan Ania Dudek. Gaby grips för mordet och hennes perfekta kändisliv med man och dotter, barnflicka, god ekonomi och en karriär inom TV börjar gradvis falla sönder. Alla verkar övertygade om att hon är skyldig till mordet, men hon lyckas övertala en frilansjournalist, Jack, att hjälpa henne att leta ledtrådar till vem som mördat Ania. När hon släpps ur häktet så börjar hon och Jack sin egen utredning. Men ledtrådarna leder dit de inte förväntat sig.

Allt att förlora av Sabine Durrant kom ut i januari 2015. I original heter den Under Your Skin och kom ut 2013. Sabine Durrant är en brittisk journalist och författare och skriver bl.a. för The Guardian. Hon debuterade 2002 med Having It and Eating It och hon har även skrivit ungdomsböcker om Connie Pickels. Allt att förlora är hennes tredje bok för vuxna.

Allt att förlora är en psykologisk thriller som har liknats vid Gillian Flynns Gone Girl. Den har ett bra tempo i historien och en hel del överraskningsmoment. Egentligen har den alla förutsättningar för att vara jättespännande och en riktig bladvändare, och jag tror att många tycker just det. Men för mig fungerade det inte.

Jag och boken kommer snett från början utan att jag förstår varför. Det är något i språket och tonen som stör mig. Det är sällan jag köper en jag-form i en bok och här gör jag det inte. Det känns inte som om det är Gaby som pratar trots att hon är jaget. Det är ett enkelt språk, vilket inte alltid behöver vara ett problem, men det lockar mig inte alls att läsa vidare. Karaktärerna är schablonartade och det känns som om alla spelar en roll snarare än att de är verkliga personer.

Historien är spännande och har bra potential. Efterhand avslöjas ledtrådarna, och man frestas att gå tillbaka i boken för att bekräfta att allt hänger ihop. Twisten på slutet är snygg, men jag blir inte speciellt överraskad. Förmodligen för att jag läst så många liknande historier.

Den här boken tror jag skulle passa utmärkt som en riktigt spännande film. Först tänkte jag att det här är en författare som jag inte är intresserad av att läsa mer av, men efter att ha kikat på ett utdrag från hennes senaste bok, Remember Me This Way, så funderar jag på att prova att läsa henne på engelska. Då kanske jag är mindre kinkig…

Omdöme: Enkel psykologisk thriller om besatthet och avundsjuka med en twist.
Betyg: 3

Några som bloggat om boken är Maddes bokblogg, Johannas deckarhörna och Jennifers hörna.

Mer om boken kan du läsa här och här
Originaltitel: Under Your Skin
Förlag: Lind & Co
Översättare: Moa-Lisa Björk

Mitt exemplar är ett recensionsexemplar. Tack för det!
Utläst 24 januari 2015.

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.