Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin

Det är julafton och snön vräker ner i Hudiksvall. Fotbollsproffset Måns Sundin har just ensamfjarilflyttat tillbaka hem till Hudiksvall från Italien med sin familj och ger sig iväg för att sedan återvända utklädd till tomte. Hemma i huset väntar hans fru Henna Pedersen med de två små barnen. Men när Måns kommer tillbaka hittar han Henna brutalt mördad, och barnen kan bara berätta att tomten varit dum mot deras mamma. Ansvarig för utredningen blir polisen Johan Rokka som också just flyttat tillbaka till sitt barndoms Hudiksvall efter att ha arbetat i Stockholm. Till sin hjälp får han ett team med bl.a. Janna Weissman. Janna kämpar med balansen mellan privatlivet och jobbet, medan Johan återupptar bekantskapen med sina gamla vänner. När han stöter på dottern till en av dem så inleder de en erotisk affär. Ju mer Johan, Jonna och de övriga gräver i fallet förstår de att det förflutna spelar stor roll.

Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin kom ut 2014. Gabriella Ullberg Westin är uppväxt i Hudiksvall men bor numera i Stockholm. Hon har läst vid Mittuniversitetet, men också arbetat som fotomodell och utbildat sig till modedesigner. Ensamfjäril är hennes debutroman, och det klassificeras som erotic crime.

När jag först hörde talas om den här boken så kände jag mig lockad att läsa den då den utspelar sig i Hudiksvall, men samtidigt avskräcktes jag av benämningen ”erotic crime”. Jag har ju genom Simona Ahrnstedts böcker återupptäckt romance, men blandningen med en deckare var jag fundersam till. Men efter att ha läst en riktigt positiv recension av boken så slog jag till på erbjudandet som författaren mejlat mig tidigare om att få ett recensionsexemplar.

Ensamfjäril är en riktigt bra debut. Den är välskriven med en lagom nivå på detaljerna som skapar en målande bild av en modern miljö. Att den utspelar sig i Hudiksvall som ligger så nära Sundsvall, och där jag varit flera gånger blir förstås ett plus i läsningen för mig. Vissa delar av boken utspelar sig i Florens, och även där känner jag igen en del.

Det är en spännande historia som målas upp och min uppmärksamhet får den från början till slut. Jag gillar hur detaljerna i mysteriet kommer fram efterhand för den uppmärksamme läsaren. Imponerande för en debut är också att den faktiskt inte följer formulär 0.1 för moderna svenska deckare och det är väldigt befriande och gör det hela mer spännande.

Och så är det erotikdelen då. Eller erotik och erotik. Det är ett antal rätt avancerade sexscenener. De är helt OK, men för mig bryter de av mot resten av historien genom att vara så explicita. Lite mer subtila skildringar hade flutit in bättre i historien. Sen stör jag mig faktiskt på hur åldersskillnaden skildras mellan Johan och Gabriella, det känns som han utnyttjar henne. Men det kanske hänger ihop med att jag har lite svårt för Johan, han är lite för grov och rak för min smak. Men å andra sidan tycks han inte ha några andra beroendeproblem… Ju mer man får lära känna honom desto mer förståelse får jag för honom.

Det finns gott om saker att nysta i för en bok till om Johan och Jonna och jag kan definitivt tänka mig att läsa mer om dem bägge. Och mer om Hudiksvall.

Omdöme: Spännande med erotiska inslag om besatthet, hämnd och ensamhet.
Betyg: 4

Några som bloggat om boken är Johannas deckarhörna, Cattis boktips, Boklysten och Jennifers hörna 

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Hoi förlag

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från författaren. Tack för det!
Utläst 15 januari 2015.

10 kommentarer

  1. […] Lottens bokblogg har läst och tyckt till om Ensamfjäril. Hon skriver bl a: Det är en spännande historia som målas upp och min uppmärksamhet får den från början till slut. Jag gillar hur detaljerna i mysteriet kommer fram efterhand för den uppmärksamme läsaren. Imponerande för en debut är också att den faktiskt inte följer formulär 0.1 för moderna svenska deckare och det är väldigt befriande och gör det hela mer spännande. Här kan du läsa hela recensionen. […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.