jerkaI veckans Bokbloggsjerka så skriver Annika: Skulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?

Hemtrakter är ett vitt begrepp på flera sätt. Jag tänker utgå från regionen där jag bor, och inte där jag växte upp. Vi bor i Sundsvall men mina tre tips blir från den regionen där jag på ett naturligt sätt (genom jobb etc) rör mig. När en bok utspelar sig där jag bor (eller har bott) brukar det för det mesta tala till bokens fördel.

Jonas Moström har skrivit en serie deckare som utspelar sig i Sundsvall där polisen Johan Axelsson och läkaren Erik Jensen står i centrum. I hans senaste böcker så har han fört in en ny miljö – Uppsala – och eftersom det är den stad jag växte upp i och bodde tills jag var drygt 30 så blir det en bonus. Den första boken av Jonas Moström heter Dödens pendel. Förra året genomförde vi Moströmvandringar här i Sundsvall under Svenska Deckarfestivalen.

Elin Olofsson är en av våra främsta landsbygdsskildrare och hennes miljö är den jämtländska. Hon har gett ut tre fristående böcker och jag vill tipsa om den senaste – Gånglåt. Mer kan ni läsa här.

Gabriella Ullberg Westin har precis kommit ut med sin andra del i serien Morden i Hudiksvall. Den första delen heter Ensamfjäril och kom ut 2014. Mer om den första delen kan ni läsa här. Den andra delen började jag på igår🙂