Från förlagets hemsida:springpojken Dagen efter studenten hittas artonåriga Tindra Edvinsson knivskuren till döds på utsiktsplatsen Köpmanberget. Mordet påminner om ett fall för tjugo år sedan då en ung kvinna försvann spårlöst från sin studentfest.
Kriminalinspektör Johan Rokka kopplas in på mordet. Men det väcker plågsamma minnen till liv – den försvunna kvinnan var hans ungdomskärlek Fanny – och parallellt med utredningen börjar han nysta i det gamla fallet. Snart kommer Rokka i kontakt med den grovt kriminella världen och plötsligt står han återigen öga mot öga med en person han helst av allt velat glömma. Hur långt ska han behöva gå för att lämna sitt tidigare liv bakom sig för gott?

Springpojken av Gabriella Ullberg Westin kom ut i april 2016. Det är den andra boken i serien Morden i Hudiksvall. Gabriella Ullberg Westin är en svensk författare uppvuxen i Hudiksvall som nu bor i Stockholm där hon arbetar inom kommunikation. Hon debuterade 2014 med Ensamfjäril, den första delen i serien.

Den första delen i den här serien, Ensamfjäril, blev jag överraskad över att jag gillade såpass mycket som jag gjorde. Sedan jag läste den har jag träffat Gabriella Ullberg Westin både i den lokala bokhandeln Vängåvan och på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall i höstas. Efterhand har del två i serien blivit en av årets böcker som jag sett fram mot. Därför blev jag mycket glad när förlaget undrade om jag ville ha ett recensionsexemplar.

Springpojken är en välskriven deckare med ett bra driv och sammanhållen historia. Jag gillade Ensamfjäril, men tycker ändå att Springpojken är ett snäpp bättre. Den har en tajtare historia och ett mer drivet språk. Den saluförs inte som ”erotic crime” som Ensamfjäril gjorde, och den innehåller heller inte lika mycket erotik. Det finns där men det hänger bättre ihop med historien och karaktärerna.

Jag gillar förstås Hudiksvall som scen för en deckare. Det är lagom utförliga miljöbeskrivningar, det jag känner igen gillar jag, och resten kan jag föreställa mig. Det är målande utan att bli överdrivet. Karaktärsteckningen är mycket bra, jag får en känsla och förståelse för alla karaktärerna, såväl de absoluta huvudpersonerna som de lite mer i periferin. De känns verkliga och moderna. Jag gillar också den utveckling som skett av Johan Rokka, man får en bättre förståelse för honom på flera sätt. Att det dessutom gått ett tag sedan Ensamfjäril utspelade sig är ett plus.

Tempot i historien är bra och jag är hela tiden nyfiken på vart historien ska ta vägen. Precis som det ska vara i en deckare. Det blir inte riktigt en bladvändare men jag tror mer det beror på mig själv än boken. Blandningen mellan det lokala och det internationella är väldigt skickligt gjord. Med tanke på beskrivningen från förlaget tror jag inte jag spoilar för mycket om jag säger att utredaren spelar en personlig roll. Men till skillnad från i många andra deckare så stör det mig inte. Jag har försökt förstå varför, och tror att det beror på att det finns en logik, det hänger samman med varför Johan Rokka överhuvudtaget återvänt till Hudiksvall, samtidigt som allt faktiskt inte handlar om honom.

Jag hoppas verkligen att det blir fler delar i serien för jag vill läsa mer. Snart!

Omdöme: Välskriven och spännande deckare med en snygg blandning av internationellt och lokalt.
Betyg: 4

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Harper Crime

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 1 maj 2016.