En illegal invandrare har mot ägarnas vilja bott i ett skjul på en innergård i Peterborough. Skjulet longwayhomebränns ner till grunden och i resterna hittar man en manskropp i en sovsäck. Skjulet har varit låst utifrån och man misstänker mord. Detektiverna Zigic och Ferreira på Hatbrottsenheten kallas till platsen för att utreda brottet. Utredningen tar dem in i en värld där illegala immigranter behandlas som varor och ingen saknar de som försvinner. Zigic och Ferreira börjar sin utedning. De har bägge en bakgrund med familj som en gång invandrat till England, och de vet hur svårt det är. Men de har inte riktigt räknat med hur ovilliga alla är att berätta vad de vet, och ju längre tiden går desto mer spänt blir läget.

Long Way Home av Eva Dolan kom ut 2014. Den finns översatt till svenska 2014 som Lång väg hem. Eva Dolan är en brittisk författare, och Long Way Home är hennes debut. Det är den första boken i en serie om poliserna på hatbrottsenheten i Peterbourough.

Long Way Home är en solid polisroman, som tar sig fram i rätt makligt tempo. I fokus ligger polisarbetet och de samhälleliga strömningarna. Det är en bra start på en polisserie, men det är inte särskilt spännande. Jag gillar den brittiska stämningen, och trots att det balanserar farligt nära till att vara för detaljerade beskrivningar ibland så lyckas Eva Dolan förmedla en god känsla för omgivningen.

Jag gillar dynamiken mellan Zigic och Ferreira men man får rätt lite att gå på för att riktigt lära känna dem. Förhoppningsvis är det något som kan utvecklas i kommande böcker i serien. Det förekommer rätt många personer i boken, men jag som brukar ha stora problem med att komma ihåg namn lyckas ändå minnas vem som är vem.

Det är en deprimerande miljö som växer fram, där människor behandlas illa, där fattigdomen är påtaglig och där en hatbrottsenhet behövs. Det är inte precis någon turistsäljande bild av Peterborough… Det känns modernt (tyvärr) och initierat. Beskrivningen av samhället och miljön är styrkan i boken. Själva brottet och lösningen på det är inte speciellt spännande, och boken kan inte betecknas som en bladvändare trots att lösningen överraskar mig.

Jag gillar språket och stämningen såpass att jag kan tänka mig att följa den här serien. Del 2, Tell No Tales, kommer ut nu i januari 2015.

Omdöme: Mörkt och långsamt om att utnyttja andra människor till det yttersta.
Betyg: 4-

Några som bloggat om den svenska översättningen är Bokföring enligt Monika, Johannas deckarhörnaoch dagarna går, Annikas litteratur- och kulturblogg, Zellys bokblogg, hyllan, Boktok73 och Läsa & Lyssna.

Mer om boken kan du läsa här och här.
(Om den svenska översättningen här och här)
Förlag: Random House

Mitt exemplar var en julklapp från min mor.
Utläst 30 december 2014.

