Döda talar inte av Eva Dolan

Från förlagets hemsida:dödatalarinte Det är tidig gryning i Peterborough. Europeiska gästarbetare väntar på att plockas upp och köras till sina skift när en bil i hög hastighet kör rakt in bland dem. Föraren avviker från platsen och lämnar död och förödelse efter sig.
Kriminalarna Zigic och Ferreira kallas in från hatbrottsenheten för att utreda fallet. Snart finns en starkt misstänkt gärningsman, och smitningen ser ut att kunna klaras upp fort. Till Zigics och Ferreiras stora lättnad, eftersom de är mitt uppe i ett fall med obehagliga nynazistiska övertoner.
Ferreira tror att den lokale politikern Richard Shotton, ledare för ett nyligen etablerat högerextremt parti, kan vara involverad. Trots hans tidigare karriär inom Royal Air Force och hans politiskt korrekta brasilianska hustru, som pressen älskar.
Men är Shottons extremistiska parti en täckmantel för något ännu mycket farligare? Och finns det dolda förbindelser mellan de båda fallen?

Döda talar inte av Eva Dolan hade recensionsdatum 30 april 2016. I original heter den Tell No Tales och kom ut 2015. Eva Dolan är en brittisk författare som debuterade 2014 med Long Way Home, den första delen i serien om poliserna på hatbrottsenheten i Peterborough. Tell No Tales är den andra delen i samma serie.

Den första delen i serien, Long Way Home, önskade jag mig i julklapp 2014 och fick den då. Jag tyckte det var en bra bok, men inte så att jag kastade mig över nästa del. Men så kom Döda talar inte överraskande i brevlådan och då hamnade den ändå i läsa-högen.

Döda talar inte är en välskriven och intressant deckare. Spänningsfaktorn är inte jättehög, och det är ingen bladvändare. Ibland tycker jag nästan deckarkomponenten hämmar mer än den tillför. Jag var inne i en lässvacka när jag började läsa den, och det var först när jag påbörjade semestern och kunde läsa mer obrutet som jag kom in i boken.

Men den är lättläst och mitt intresse hålls uppe hela vägen. Det beror i första hand på att det här är en deckare som utspelar sig i en oerhört intressant miljö, som inte liknar någon annan jag känner till i deckargenren. Peterborough framstår som en stad som brottas med en hel del problem som Eva Dolan på ett skickligt sätt väver in i deckarens format. För varje sida känns det som jag lär mig något nytt. Historien är dessutom brutalt aktuell, inte minst i relation till Brexit.

Karaktärerna i Döda talar inte är väl beskrivna och intressanta, såväl de återkommande som de personer som berörs av brottet. Jag återser gärna Zigic och Ferreira i fler böcker. Men apropå det – varför kallas de boken igenom vid efternamn? Jag begriper inte riktigt det greppet.

Del tre i serien, After You Die, finns ute och den åker upp på listan av böcker jag vill läsa. Även om jag ståndaktigt lät bli den i English Bookshop…

Omdöme: Välskriven brittisk deckare med högaktuellt tema.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Bokföring enligt Monika, Johannas deckarhörna, Fru Es böcker och Zellys bokhylla

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Tell No Tales
Förlag: Modernista
Översättare: Carla Wiberg

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det.
Utläst 4 juli 2016.

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.