ensmakebitFörsta söndagen på det nya året och vi är redo för att återuppta En smakebit på søndag. För vissa saker ska vara sig lika 2015 på bloggen. Att delta i En smakbit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten är en av traditionerna jag tänker fortsätta med.

Julledigheten har varit behövlig, men för egen del så har den försvunnit i en förkylningsdimma och min hjärna måste jag ha tappat på vägen, alternativt snutit ut. Det börjar bli en tradition att mina lov försvinner i någon form av sjukdom, men jag föredrar det här framför förra julens influensa och lunginflammation. Den här gången har jag orkat läsa i alla fall…

I går hade vi vänner på besök. Vi bjöd på buffé med följd att jag i alla fall åt på tok för mycket.IMG_20150103_195316

Så det verkar som en bra idé att tillbringa dagen i soffan med en kopp te och kanske äntligen läsa ut boken som jag håller på med. Kanske det sista av förkylningen kan ge sig av också. Det är den senaste boken av en av mina favoritförfattare, John Grisham. Den heter Gray Mountain och handlar om en ung advokat från New York, Samantha, som hamnar på en ”legal aid clinic” i Appalacherna. Där stöter hon på Donovan, som tillbringar sin tid att jaga efter kolföretag som skövlar naturen och förgiftar den för människor. Så här beskriver han det (från sid 45):

The waitress walked by and Donovan stopped for a second. He took a sip of coffee, graymountainglanced casually around, waited until she was gone, and continued. ”Mountain top removal is nothing but stripmining on steroids. Appalachian coal is found in seams, sort of like the layers of a cake. At the top of the mountain there is the forest, then a layer of topsoil, then a layer of rock, and finally a seam of coal. Could be four feet think, could be twenty. When a coal company gets a permit to strip-mine, it literally attacks the mountain with all manner of heavy equipment. First it clear-cuts the trees, totalt deforistation with no effect of saving the hardwoods. They are bulldozed away as the earth is scalped. Same for the topsoil, which is not very thick. Next comes the layer of rock, which is blasted out of the ground. The trees, topsoil, and rock are often shoved into the valleys between the mountains, creating what is known as valley fills. These wipe out vegetation, wildlife, and natural streams. Just another enviornmental disaster. If you’re downstream you’re just screwed. As you’ll learn here, we’re all downstream.”

För att visa vad de pratar om har jag lagt in den här bilden från den här sajten.

mountaintop-removal-mining

