Fyren mellan haven av M L Stedman

Tom Sherbourne har deltagit i första världskriget och upplevt hemska saker vid västfronten. När han återvänder till Australien så fyrenmellansöker han lugn och ro och framförallt ensamhet. Han tar jobbet som fyrvaktare på Janus Rock, en liten ö en bra bit utanför Australiens södra kust. Där är han först helt ensam, men såsmåningom kommer hans unga hustru Isabel för att vara vid hans sida. De lever ensamma på ön, och bara någon enstaka gång får de besök. Åren går, och paret försöker skaffa barn, men Isabel får missfall efter missfall och blir mer och mer sargad. Så en dag så spolas en båt upp på stranden. I den hittar de en död man och ett spädbarn, en liten flicka. Istället för att rapportera det hela till myndigheterna så behåller de flickan som sin egen. Två år senare återvänder de till fastlandet, och allt ställs på ända. Vem är det som har gjort rätt och vem är det som gjort fel?

Fyren mellan haven av M L Stedman kom ut på svenska 2014. I original heter den The Light Between Oceans och kom ut 2012. M L Stedman växte upp i Västra Australien men bor nu i London. Fyren mellan haven, som är hennes debutroman, har redan översatts till fyrtio språk och vunnit flera litterära priser.

Det här var en bok som flera personer hade läst och rekommenderat. Det gjorde mig såpass nyfiken så jag svarade på ett mejl som förlaget skickat ut i höstas, och de var vänliga nog att skicka ett recensionsexemplar (som e-bok).

Jag hade höga förväntningar på Fyren mellan haven, men det visade sig att det inte riktigt var en bok i min stil. Boken är välskriven, och tempot är lugnt, nästan för lugnt stundvis. Jag har svårt att uppbåda intresse för de långa beskrivningarna av naturen och stämningen i de ödsliga delarna av Australien i början av boken. Men efter ungefär halva boken, när familjen anländer till fastlandet, så tycker jag det vänder. Då tar historien fart och jag vill veta vad som ska hända.

Under läsningen så inser jag en sak som jag inte reflekterat så mycket över förut. Jag är nog inte så mycket för sentimentala böcker! Den här boken är menad att väcka funderingar och att beröra på ett mycket känslosamt plan. Det är lätt att säga var någonstans det gick fel, men det är inte så lätt att döma någon av de inblandade. Boken väcker en del funderingar hos mig kring föräldraskap och vem som egentligen kan avgöra vad som är rätt eller fel. Men jag hakar upp mig på några ogenomtänkta beslut och att Tom inte säger ifrån. Överhuvudtaget så irriterar jag mig på flera av de inblandade personerna. Jag blir inte så tårögd som många andra som läst den. Jag undrar också vilket budskap vill författaren ha fram. Att moderskärlek är stark?

Omdöme: Sentimentalt om föräldrars kärlek och de val vi gör.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har också och dagarna går, Cum libris non solus, Bloggbohemen, Den läsande kaninenBeroende av böcker och Annas bokbord

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.
Originaltitel: The Light Between Oceans
Förlag: Massolit
Översättare: Katarina Falk

Mitt exemplar var en e-bok som jag fick från förlaget som recensionsexemplar. Tack för det!
Utläst 8 juni 2014.

9 kommentarer

  1. Jag klarar känslosamma böcker, men så fort det slår över till sentimentalt så drar jag öronen åt mig. Vilken sort var detta?

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.