Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen

Eva-Lena anmäls försvunnen av sin man Bengt. Han säger att hon inte synts till på hennes-iskalla-ogonnågra dagar. Julia och Heidi går ut på krogen trots att Heidis svartsjuka sambo protesterar. När Julia vill gå hem så är Heidi försvunnen. Visserligen SMSar hon till Julia de följande dagarna men Julia tycker inte SMSen inte stämmer så hon går till polisen. Bägge fallen hamnar hos Conny Sjöberg och hans grupp och ganska snart hittar de vad de tycker är likheter mellan de två försvinnandena. Är det någon i kvinnornas närhet som står bakom? Är det någon främmande person som fört bort dem? Eller har de försvunnit frivilligt? Hänger fallen verkligen ihop?

Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen är den sjätte delen i Hammarbyserien, och har recensionsdatum i dag, 3 juni 2013. Den första, Pepparkakshuset, kom ut 2008. Carin Gerhardsen är utbildad matematiker och har arbetat som it-konsult.

Åh vad jag jag gillar Gerhadsens Hammarbyserie. De är lättlästa och spännande helt enkelt. Redan den första, Pepparkakshuset, tyckte jag mycket om, men den förra boken Gideons Ring, var den svagaste av de jag läst. Men när jag fick den här boken av förlaget så kunde jag inte undgå att läsa den direkt. Och jag kunde inte sluta, för Hennes iskalla ögon är bra!

Rent generellt så tycker jag hon är bra på att bygga upp intriger, det är spännande även om upplösningen i vissa delar i Hennes iskalla ögon inte är helt oväntad. Hon låter också sina poliser utvecklas och de är i högsta grad mänskliga och vanliga. Så några specifika kommentarer (som kan innehålla spoliers).

I min förra recension skrev jag så här:
Petra och Jamal går på tomgång och jakten på ”den andre mannen” som man sen några böcker tillbaka vet vem det är, är jag less på. För stor del av boken ägnas åt detta och jag hoppas att Gerhardsen nu kan avsluta den historien. Bihistorien om Jenny har sina poänger men får alldeles för stort utrymme. Mer plats åt Idol-Odd och Gäddan tack!
och det är precis det som händer i den här boken! Framförallt Odd får mer plats, och det är jag nöjd med. Visserligen får Jamal och Petra plats, men med en ”ny” historia som man undrar vart den ska ta vägen.

Men vad hände med ”Den andra mannen”? Personligen är jag glad att vara av med den historien, men varken Petra eller Jamal verkar tänka en sekund på detta. Är det helt uppklarat? Har Petra kunnat gå vidare? Har jag missat något?

Jag gillar också att allt inte behöver vara det värsta scenariot. En del är det, definitivt, men det är en bra blandning mellan det fruktansvärda och det ”bara” tragiska. Hustrumisshandlare och kvinnor som stannar i sådana förhållande är ett komplicerat ämne, men jag tycker hon hanterar det bra för att vara i en deckare.

Det här är f.ö. ett omslag med kopplingar till handlingen, som jag lägger märke till först efteråt.

Boken är ett recensionsexemplar från Norstedts. Tack för det!

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus eller Bokia.

Omdöme: Riktigt spännande om kontrollbehov, rädsla och botgöring.
Betyg: 4+

6 kommentarer

  1. Kunde inte låta bli att läsa hela inlägget, till och med biten där du varnar för spoilers. Jag gissar att ”den andra mannen” är den som så att säga ”upptäcktes” i slutet av Pepparkakshuset? I så fall är det en riktigt lång historia.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.