Bokbloggsjerka 20-23 april

Tänk att det är helg igen. Och alldeles vitt utanför fönstret. Suck. Bra läsväder i alla fall! Och bloggväder. Här kommer mitt inlägg i Annikas Bokbloggsjerka.

Hur många sidor/kapitel ger du en bok innan du lägger undan den om den inte illtalar dig över huvud taget.

Mitt spontana svar är att det beror helt på vilken bok det är. Och om jag ger upp helt och hållet. Tidigare har jag aldrig helt gett upp en bok, utan den har hamnat i ”att-läsa-högen” igen. Där ligger några. Då har jag ofta kommit ungefär halvvägs.

Men förra året försökte jag på mig en bok som jag faktiskt gav upp efter första kapitlet. Det gick bara inte. Och sen var det två böcker som jag lånat i Bokcirkeln på jobbet som fick åka tillbaka, de kämpade jag mig igenom halvvägs ungefär.

Egentligen är livet för kort för att kämpa sig igenom böcker man inte gillar. Samtidigt så kan ju en del böcker ha en trög inledning och sen bli bra.

Mer aktuellt för mig just nu – när är det OK att ge upp en bok? Om den är min egen som jag köpt, ja då är det kanske sorgligt men helt OK att ge upp. En biblioteksbok definitivt. Men om någon lånat ut den åt mig? Eller om den är en del av en utmaning eller gemensam bokcirkel? Eller allra värst – om det är ett recensionsexemplar?

14 kommentarer

  1. Ja, jag har funderat ganska mycket på det där! Det är sällan jag ger upp böcker, dock den av Jo Nesbo då som jag recenserade imorse. Men annars – njae! Och det är ju ännu svårare om det är ett recensionsexemplar..

    SV: Vad skönt att höra! Då kanske jag ändå vågar läsa hans andra böcker 🙂

    Gilla

  2. Det är kanske något man måste träna på, att lägga undan en bok, men ärligt talat så vet jag inte om det stör mig så mycket, detta med att jag måste läsa ut dem 🙂

    Gilla

  3. Ja recensionsex är inte att leka med. Man är ju tvungen helt enkelt! Sedan är det svårare att skriva om sånt man inte riktigt gillar. Det kanske inte är dåligt, men tilltalar en inte bara. Ett dilemma.

    Gilla

  4. Jag brukar faktiskt bara be om recex på böcker som jag tror jag kommer att gilla, men jag skulle aldrig sluta läsa även om den inte var bra. Andra böcker är en annan sak.

    Vad hette boken du slutade läsa? 🙂

    Gilla

    • Boken jag slutade läsa var Högre än alla himlar av Louise Boije af Gennäs. Hela första kapitlet var en beskrivning av hur en vindpust far genom Stockholm. Men mitt största problem var de långa meningarna. Sånt har jag svårt för!

      Jag ber också om rec ex av sånt jag tror jag ska gilla men har gjort missbedömningar!

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.