Bokbloggsjerka 12 – 15 december: Betyg 3

jerkaI veckans bokbloggsjerka frågar Annika: Veckans fråga kommer från Mia: Är tre ett dåligt betyg? (Gäller betygskalan 1-5. Sortera in trean på motsvarande plats om du använder en annan typ av poängsättning)

Ett kort svar: nej, det är ett bra betyg.

Jag är uppvuxen med betygssystemet 1-5 och där ansågs ju 3 vara godkänt. Eller egentligen var ju även 1 eller 2 godkänt i den mån att man kunde gå ut med sådana betyg, men 3 ansågs av elever och lärare vara bra. Så 3 tycker jag är ett bra betyg till en bok.

Nu använder jag inte bara ”3” i min betygssättning utan förra året började jag använda en mer graderad skala med + och -. I vänstermarginalen på bloggen har jag ”översatt” varje betygssteg till ett omdöme och det är mycket det jag går efter när jag betygssätter:

5: En helhetsupplevelse som absorberar mig, du måste läsa den!
4+: En verkligt läsvärd bok, rekommenderas starkt
4: En riktigt bra bok, rekommenderas
4-: En bra bok som jag uppskattade
3+: Lite mer än OK, glimrar till ibland
3: En helt OK bok
3-: På gränsen, men ganska OK.
2: Inte i min smak men jag läste ut den tillslut.
1: Inte alls min smak så jag gav upp den.

Tillägg efteråt. En del författare resonerar inte att en trea är dåligt. I min intervju med Fredrik Backman på en fråga om bokbloggare och recensioner så avslutade han med: ”Hellre en tvåa med kärlek än en likgiltig femma.”

11 kommentarer

  1. Tycker också att en trea är ett bra betyg. Boken är då helt ok att läsa men kanske saknar det där lilla extra för att sticka ut i mängden. Jag sätter väldigt sällan lägre än tre, för det mesta som väcker mitt intresse att läsa visar sig vara helt ok.

    Gilla

  2. Du har nästan likadan betygsskala som jag och jag tycker nästan det är ett måste att ha en översättning av betygen, de betyder ju olika för olika personer.

    Jag är väldigt tacksam för att många sätter ett sifferbetyg på böcker, eftersom jag inte vill läsa en recension av en bok som jag själv vill läsa senare. Då kan jag bara snabbt kolla betyget och så vet jag, oftast, om jag fortfarande vill läsa den 🙂

    Gilla

  3. Bra med översättning på bloggen som förklaring. Känner att jag borde gör något liknande särskilt som jag inte är helt konsekvent och inte sätter betyg på alla böcker och så använder jag lite olika gradering som +, – 3,5 och liknande. 😉

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.