jerkaI veckans bokbloggsjerka frågar Annika: Veckans fråga kommer från Mia: Är tre ett dåligt betyg? (Gäller betygskalan 1-5. Sortera in trean på motsvarande plats om du använder en annan typ av poängsättning)

Ett kort svar: nej, det är ett bra betyg.

Jag är uppvuxen med betygssystemet 1-5 och där ansågs ju 3 vara godkänt. Eller egentligen var ju även 1 eller 2 godkänt i den mån att man kunde gå ut med sådana betyg, men 3 ansågs av elever och lärare vara bra. Så 3 tycker jag är ett bra betyg till en bok.

Nu använder jag inte bara ”3” i min betygssättning utan förra året började jag använda en mer graderad skala med + och -. I vänstermarginalen på bloggen har jag ”översatt” varje betygssteg till ett omdöme och det är mycket det jag går efter när jag betygssätter:

5: En helhetsupplevelse som absorberar mig, du måste läsa den!
4+: En verkligt läsvärd bok, rekommenderas starkt
4: En riktigt bra bok, rekommenderas
4-: En bra bok som jag uppskattade
3+: Lite mer än OK, glimrar till ibland
3: En helt OK bok
3-: På gränsen, men ganska OK.
2: Inte i min smak men jag läste ut den tillslut.
1: Inte alls min smak så jag gav upp den.

Tillägg efteråt. En del författare resonerar inte att en trea är dåligt. I min intervju med Fredrik Backman på en fråga om bokbloggare och recensioner så avslutade han med: ”Hellre en tvåa med kärlek än en likgiltig femma.”

