Det norska bokbloggarpriset

I Sverige så arrangerar Breakfast Bookclub varje år sen några år tillbaka Bokbloggarnas litteraturpris. Men hur ser det då ut i de andra nordiska länderna? På twitter så plockade jag upp att det finns ett norskt bokbloggarpris. Spännande tycker jag som läser en hel del norskt.

Ni hittar regler och beskrivning här men jag jag ska försöka sammanfatta det hela nedan. Den första veckan på året kan man som norsk bokbloggare nominera böcker. I år så gällde det böcker som var utgivna första gången på norska 2013.

I år så var det 57 bokbloggare som nominerade 145 böcker. Man nominerar i två klasser ”årets roman” och ”öppen klass”. Av dessa nomineringar utformades en lista på sex böcker i varje kategori (en ”longlist”). De nominerade hittar ni här.

Den 27 januari offentliggjordes en kortare lista (”shortlist”) som ser ut så här:

ÅRETS ROMAN:

  • Disse øyeblikk av Herbjørg Wassmo (Gyldendal)
  • Fugletribunalet av Agnes Ravatn (Samlaget)
  • De usynlige av Roy Jacobsen (Cappelen Damm)

ÅPEN KLASSE:

  • Fugl av Lisa Aisato (Gyldendal)
  • Urd av Ruth Lillegraven (Tiden)
  • Odinsbarn av Siri Pettersen (Gyldendal)

Sen kommer det som jag personligen tycker är mest spännande, nämligen att man från den 1 februari ”samläser” böckerna. Det är en kommitté som bestämmer vilken bok från listan som ska läsas när och när man ska blogga om den. En bok per månad är det som gäller. Mer info finns här. Böckerna läses februari-juli. Sen påbörjas en två veckor lång röstning om vinnare.

Vinnaren offentliggörs på en nationell bokbloggarträff i september (och jo, där blev jag avundsjuk 😉 ).

Visst låter det här spännande? Tycker i alla fall jag.. Och så blev jag nyfiken på böckerna förstås.

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.