Utsuddade spår av Dror Mishani

Den 12-årige Ofers mamma kommer till polisen. Hon är orolig eftersom Ofer verkar vara utsuddadespårförsvunnen. Polisinspektör Avraham Avraham säger att risken är mycket liten,  att Ofer snart kommer hem och ber henne inte oroa sig. Men nästa dag är hon tillbaka. Ofer är fortfarande försvunnen och en utredning påbörjas. Avraham är plågad över att han inte tog hennes oro på allvar och får ansvar för efterforskningarna. Ofers granne Ze’ev Avni har varit privatlärare åt Ofer. Han verkar mycket ivrig att få prata med Avraham. Nästan lite väl ivrig. Vet han något om Ofers försvinnande? Varför verkar han så besatt? Och vad har egentligen hänt Ofer…?

Utsuddade spår av Dror Mishani kom ut på svenska 2013. I original heter den TIK NE’EDAR och kom ut 2011. Det är den första i en planerad trilogi. Dror Mishani är en israelisk författare som är redaktör på ett bokförlag. Han är också översättare och forskar i litteratur, speciellt deckare. Utsuddade spår är hans debut.

Utsuddade spår utsågs 2013 av Svenska Deckarakademin till bästa till svenska översatta kriminalroman med motiveringen ”Ett intensivt engagerande familjedrama i lågmäld ton”. I och med att jag var med när Svenska Deckarakademin tillkännagav sina nomineringar så var jag extra nyfiken på vilka de skulle utse i år. Såpass intresserad så jag önskade mig pristagarnas böcker i julklapp 🙂

Utsuddade spår har en lågmäld ton, precis som sägs i motiveringen. Den är välskriven och språket förstärker på något sätt stämningen i boken. Det är en tragisk och sorglig stämning och även historia. Boken igenom så sitter jag med en klump i magen, det är som att se en film där man från början förstår på musiken och bilderna att det här ”kan inte gå bra”.

Styrkan i boken tycker jag inte handlar om själva kriminalgåtan. I själva verket tycker jag inte det är mycket till gåta. Det är författarens förmåga att bygga upp stämningen som är styrkan. Visserligen utspelas boken i en för mig annorlunda miljö, men mycket känns igen. Det är på sätt och vis en klassisk polisroman, med polisarbete i fokus. Avraham som person är annorlunda. Han verkar ha ett gott rykte som polis, men samtidigt framställs han som rätt ostrukturerad. Dynamiken i gruppen av poliser är intressant, och det finns mycket kvar att ta av där för kommande romaner.

Historien vindlar fram och tillbaka och ibland blir jag lite irriterad på stickspåren. Jag förstår mig inte på vad Avrahams resa ska tjäna till egentligen, mer än att han är borta från utredningen. Hans äventyr i Belgien intresserar inte alls. Det finns också andra delar som jag inte förstår mig på (men som blir spoilers om jag skriver om den). En annan sak som jag har svårt för är de litterära dubbeltydigheterna där Avrahams specialintresse av deckare vävs ihop med upplösningen av historien och dessutom med författarens specialkompetens. Det blir lite väl tydligt.

Jag konstaterar att i huvudsak är det här inte min typ av kriminalroman. Jag hade mycket hellre sett Jo Nesbøs Polis som vinnare av priset (den var också nominerad). Utsuddade spår fångar mig inte alls på samma sätt. Men likafullt får jag i efterhand erkänna att det är en välskriven bok som lämnar en klump i magen. Stämningen lever kvar efter att jag läst ut boken. Jag är också nöjd med att ha läst en israelisk deckare. Det händer inte ofta.

Omdöme: Välskrivet och obehagligt om en ung pojkes försvinnande.
Betyg: 4-

En annan som bloggat om boken är Bokmoster

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Mitt exemplar fick jag i julklapp av min man.

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.