The Prisoner of Heaven av Carlos Ruiz Zafón

Barcelona 1957. Veckan innan jul så går försäljningen dåligt i bokhandeln Sempere och the-prisoner-of-heavenSöner. Daniel Sempere och hans far, samt deras vän Fermín som arbetar i bokhandeln letar olika vägar att få igång försäljningen. Daniel oroar sig också för sin fru Bea och deras nyfödda son, medan Fermín är i full gång att förbereda sitt bröllop med Bernarda. Daniel är en dag ensam i bokhandeln när en främling som haltar kommer in. Han vill absolut inhandla en av de dyraste böckerna, en illustrerad version av Greven av Monte Cristo. Men så snart han köpt den så skriver han i den ”Till Fermín Romero de Torrres, som kom tillbaka från de döda och håller nyckeln till framtiden”. Den lämnar han den till Daniel och försvinner ut. När Daniel visar det hela för Fermín så blir han panikslagen, men såsmåningom så berättar han en skakande historia om sin egen bakgrund, en hemlig historia om fångenskap, förräderi, mord och kärlek. När hemligheten inte längre är en hemlighet så ändras allt för Fermín, Daniel och deras nära och kära.

The Prisoner of Heaven av Carlos Ruiz Zafón kom ut 2011 som El Prisonero del Cielo. Den är översatt till svenska och heter Himlens fånge (2012). Det är den tredje fristående delen i serie om De bortglömda böckernas gravkammare. Carlos Ruiz Zafón är en spansk författare som tidigare arbetat med reklam. Han debuterade 1993 med en ungdomsbok

The Prisoner of Heaven ingår i min Makeutmaning 2013-2014. Jag visste inte tidigare att det var en del av en serie, och har inte läst de tidigare två. Det är också den första jag läser av författaren.

Jag kan inte spanska och hur bra översättningen till engelska är är omöjligt att avgöra, men språket i The Prisoner of Heaven är mycket behagligt och flyter bra. Det skapar en suggestiv stämning där de mörka och fuktiga miljöerna där personerna rör sig framträder tydligt. Det är bitvis samma känsla som en gammal svartvit film. Likaså är författaren bra på att få fram stämningarna hos huvudpersonerna, inte minst Daniels oro och desperation. Men trots dessa fördelar, och att jag av det skälet tyckte om att läsa boken, så var det ingen bok som ”drog in mig”.

Att boken var den tredje delen i en serie visste jag alltså inte om, och den fungerade alldeles utmärkt att läsa som fristående. När jag i efterhand läst en del andra recensioner så verkar det nästan som det var en fördel, eftersom jag inte jämför med tidigare böcker. Daniels och Fermíns gemensamma bakgrundshistoria (som jag tror framkommer i tidigare böcker?) spelar inte så stor roll, inte heller behöver man veta något om Daniels mor. Det är först mot slutet, när upplösningen närmar sig, som jag undrar om det hade varit en fördel att veta en del detaljer om De bortglömda böckernas gravkammare, för den delen förstod jag inte.

Boken ligger i gränslandet till att vara den deckare, och det skapar både förväntningar och vissa svårigheter. Självklart så undrar man vad som hänt med Fermín, vem han är och var han kommer ifrån. Likaså undrar man vad som hänt med Daniels mor. Mysteriedelen är inte styrkan med boken, det är stämningarna, och mysteriedelen blir mest underlig och ologisk. Och det allra sista slutet, ja det blev jag faktiskt rent av irriterad på!

Omdöme: Om kärlek, hat och hämnd i mörka och fuktiga spanska miljöer.
Betyg: 4-

Några andra som bloggat om boken (på svenska) är Zellys bokblogg, ord och inga visorBokfetischist, Västmanländskans bokblogg och Bokfjärilen.

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Mitt exemplar lånade jag av maken.

6 kommentarer

  1. Kanske var det en fördel att inte ha läst de tidigare delarna, därför att jag upplevde det här som en typisk mellanbok. Jag fick heller inte riktigt samma känsla som jag hade fått från de tidigare böckerna.

    Men jag rekommenderar Vindens skugga och Ängelns lek 🙂 Vindens skugga är snäppet vassare, i mitt tycke.

    Gilla

  2. […] The Prisoner of Heaven av Carlos Ruiz Zafón. Veckan innan jul så går försäljningen dåligt i bokhandeln Sempere och Söner. Daniel Sempere och hans far, samt deras vän Fermín som arbetar i bokhandeln letar olika vägar att få igång försäljningen.  Daniel är en dag ensam i bokhandeln när en främling som haltar kommer in. Han vill absolut inhandla en av de dyraste böckerna, en illustrerad version av Greven av Monte Cristo. Men så snart han köpt den så skriver han i den ”Till Fermín Romero de Torrres, som kom tillbaka från de döda och håller nyckeln till framtiden”. […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.