Sparkle av Kaya McLaren

Jill har fått ett sent missfall i en efterlängtad graviditet. Kort därefter så kommer honsparkle hem och hittar sin man i sängen med en annan kvinna. Hon smyger ut, lämnar allt och flyr hem till sin barndomsstad Sparkle. Där flyttar hon in hos sin barndomsvän Lisa. Lisa är less på att ha meningslöst sex och bestämmer sig för att vänta på kärlek. Under tiden så umgås hon mest med sina manliga vänner, t.ex. Tom. Jill blir en del av deras gäng och får genom Tom ett tillfälligt arbete där hon tar om hand personer som behöver plåstras om efter missöden i skidbacken. Tillsammans åker de också skidor. Men då hon behöver mer jobb så tar hon sig an ett barnvaktsjobb åt 10-åriga Cassie, som just förlorat sin mamma. Cassie är alls inte pigg på att lära känna någon ny barnvakt, men eftersom hennes pappa Mike arbetar skift som ambulansförare så ger de Jill en chans.

Sparkle av Kaya McLaren kom ut på svenska 2013. I original heter den How I came to Sparkle again (2012). Kaya McLaren är en amerikansk författare som debuterade 2008 med Church of the Dog. Hon har bl.a. arbetat som arkeolog och lärare innan hon blev författare.

Genom ett mejl från förlaget Kalla Kulor och en del skriverier på olika bloggar så fick jag lust att läsa den här boken och förlaget var vänligt nog att skicka den.

Sparkle beskrivs som en feelgood-roman fylld av humor och värme. Det är utan tvekan en feelgood på det sättet att den handlar om kärlek och vänskap på ett varmt sätt. Det var precis vad jag var ute efter när jag bestämde mig för att flytta upp den på läslistan.

Tyvärr så är det något som inte klickar mellan mig och den här boken. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, och då innebär det förmodligen att det handlar om språket och uttryckssättet. Det är som om jag inte kommer Jill, Lisa, Cassie, Tom, Mike och de andra riktigt in på livet. Det är en rätt tät språkdräkt, många ord och många beskrivningar. Det är lite ”hon sa, och hon gjorde, och då sa han, och då gjorde han”. Det är som om författaren vill ha fram så många saker, och då blir detaljgraden för hög.

Humorn då? Jo, det är en ganska humoristisk och grov jargong mellan personerna, en ironisk ton som på sätt och vis passar mig. Men när jag inte får grepp om personerna så blir även den delen för ytlig för mig, som om den är pålagd. Den borde fungera för mig men gör inte det.

Miljön framstår verkligen som en småstad i vinterlandskap, och jag får bilder av hur det ser ut. Som icke-skidåkare så blir det stundvis på gränsen till lite mycket beskrivning av olika skidåk. Men bara på gränsen.

Jag tycker om boken för att den levererar vad man förväntar sig av en feelgood. Personerna är kanske inte genomgoda men det finns ingen direkt ondska, bara mänsklighet. Jag tror boken kan passa många, men för mig stämde den inte.

Omdöme: Vintrig feelgood om att förlora och vinna någons kärlek.
Betyg: 3+

Några andra som bloggat om boken är Bokrecensionernu, Bokfrossa, Bokraden, Beas bokhylla, Cissigrip och Cattis bokblogg.

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Mitt exemplar är ett recensionsexemplar från förlaget Kalla Kulor.

2 kommentarer

  1. Men… nu har jag glömt den igen, måste se till att lägga den på läslistan 🙂

    Vågade inte titta för noga på vad du skrivit, men du verkar ha gillat den lite lagom 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.