Berättelsen om Pi – filmen

Den 21 december 2012 hade Berättelsen om Pi premiär på bio i Sverige och den 24 april 2013 släpptes den på DVD. Vi kom aldrig iväg på bio när den gick, så ganska snart så klickade jag hem den, för jag var mycket nyfiken på den.

Så här beskrivs filmen:

Filmen är ett storslaget vackert äventyr om 16-åriga Pi som efter ett skeppsbrott berattelsen_om_pi_blu_raybefinner sig som enda överlevande människa ombord på en livbåt mitt ute på Stilla Havet.

Livet på båten blir en kamp för överlevnad och dagar och nätter fyllda av spänning, hopp och förtvivlan. När räddningen till slut kommer är Pi den enda som kan återberätta historien om vad som egentligen hände därute, men frågan är om man någonsin kommer tro honom.

Berättelsen om Pi bygger på succéboken med samma namn. Boken har sålts i över 7 miljoner exemplar världen över och legat på New York Times Bestseller-lista i över ett år.

Jag fick boken Berättelsen om Pi av Yann Martel för några år sedan av min dotter i julklapp och läste den då. Det var långt innan jag började blogga så mina tankar finns inte dokumenterade men jag minns att jag tyckte den var OK, även om den inte levde riktigt upp till mina förväntningar.

Filmen var stämningsfull och mystisk, som jag hade förväntat mig. Jag tyckte mycket om delarna i början som utspelar sig i Indien. Men en del av storslagenheten och den skickliga datoranimeringen (tigern är helt fantastisk!) hade förmodligen gjort sig ännu bättre på bioduken. Stundvis så var det lite för drömskt och blev lite långdraget. Som jag minns det utnyttjades konflikten mellan Pis historier mer i boken och det tycker jag är synd att man inte använder mer i filmen.

Den här filmen kan du ha behållning av även om du inte läst boken. Mitt dåliga minne vad gäller detaljer i böcker var nog t.om. till fördel i det här fallet…

Mer om filmen hittar du här. Recensioner finns på Moviezine, SvD och GP.

5 kommentarer

  1. Jag har inte läst boken, men såg filmen i helgen. Egentligen hade jag inga förväntningar alls på den och jag tyckte den var fantastisk. Lite lång dock, men inte så jag blev uttråkad 🙂

    Gilla

  2. jag läste boken för att jag tänkte se filmen, sedan blev det aldrig av. Grämer mig inte så mycket nu i efterhand men tror nog precis som du att den gör sig bättre på bio! 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.