Bokbloggsjerka 7-11 juni: Förväntningar på genre

jerkaFredag och återigen strålande sommarväder. En kort stund vid datorn för att delta i Annikas Bokbloggsjerka. Dagens fråga är: Hur ”genrebunden” är du? Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är kategoriserad i en viss genre?

Jag har nog rätt höga förväntningar på att böcker ska uppfylla vissa krav om de sägs tillhöra en viss genre.

Genremässigt så läser jag nog mest deckare och spänningsromaner. Gränsen däremellan är lite otydlig tycker jag, men de ska innehålla någon form av mysterium/gåta som ska lösas, de ska innehålla någon person som börjar gräva i mysteriet, man ska få tillgång till någon form av ledtrådar och det ska vara spännande. Helst så spännande så man bara vill läsa mer och mer. Sen vill jag faktiskt ha något som inte är inbyggt i genren, och det är personteckningar som håller, där huvudpersonen och bifigurerna är människor och inte endimensionella.

Jag har precis läst ut Bara ett barn av Malin Persson Giolito och först efteråt så inser jag att den var klassad som spänningsroman. Det var nog tur att jag inte visste innan för då hade jag blivit besviken. Nu trodde jag den skulle innehålla mer samhällskritiska element än spänning.

Jag läser också en del fantasy och science fiction och även där har jag en del förväntningar, fast inte lika starka. I fantasy ska det ju finnas just fantasielement, däremot så behöver det för mig inte innehålla fantasivarelser med magiska egenskaper. Science fiction bör innehålla framtidselement och ny spännande teknologi.

Det måste vara ett elände att vara författare och uppfylla alla dessa förväntningar…

30 kommentarer

  1. Jag gillar när det är lite mer flytande gränser, där jag kan få med mig många trådarv att tänka på. Inser att jag läser ganska sällan rena genrer…

    Gilla

  2. Jag tror genrebundenheten är värst bland oss som läser deckare/thrillers. Lite besviken hade man nog varit om deckaren inte innehöll något brott 😉

    Gilla

  3. Jag håller med dig, det kan inte vara det lättaste för författare att hålla sig till alla dessa gränser när de skriver. Men vissa författare tycker jag lyckas med detta och då blir oftast boken också bra 🙂

    Gilla

  4. Jag tillhör dem som inte funderat så mycket på detta, ändå är det innehållet som räknas. Fast å ena sidan köper man en deckare och inte helt följer mallarna för vad en deckare ska innehålla, ja då kan det påverka vad man tycker.
    Mia

    Gilla

  5. Vill man läsa en viss genre så kan man bli besviken men är man bara ute efter en bra bok som någon har rekommenderat så blir det en helt annan sak.

    Gilla

  6. Att läsa en bok överlag med vissa förväntningar som inte uppfylls gör mig ofta besviken… Genreförväntning är ju bara en del av hur jag tycker att boken ska vara, speciellt om jag hört väldigt gott om den och själv inte alls gillade den:-)

    Gilla

  7. Jag har ju den där genren som jag läser som ska sluta lyckligt. Ifall den inte gör det, så vill jag göra saker med författaren som gör att jag passar som skurken i en deckare.. 🙂

    Gilla

  8. Jag är ganska genrebunden när jag väljer bok, men sen tycker jag det är OK om författaren inte är det, så länge som boken är bra…

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.