Honour av Elif Shafak

Pembe växer upp i Turkiet med sin tvillingsyster Jamila och sex äldre systrar. HonourTillsammans med sin make Adem flyttar hon 1970 till London, medan Jamila blir kvar. Med på färden är Pembes och Adems äldsta son Iskender och hans yngre syster Esma. Iskender, som är äldst, minns en hel del från sin tidiga barndom i Turkiet, och omställningen blir stor. Esma trivs bättre, men har en stark lojalitet med sin familj. Väl i England så föds den yngsta brodern, Yunus, en blyg och försiktig pojke. I London finns också en Adems bröder, Tariq, med sin familj. Allt eftersom blir det tydligt att omställningen påverkat familjen. Framförallt är det kulturkrocken, och alla traditioner som de bär med sig, och alla krav de ställer på sig själva som blir för tunga. Och en dag i december 1978 så faller allt samman – inget blir sig längre likt för familjen Toprak.

Honour av Elif Shafak kom ut 2012 på engelska (översatt av henne själv) och det är hennes åttonde roman. På turkiska heter den Iskender och kom ut 2011. Elif Shafak är en turkisk författare som har översatts till mer än trettio språk och har vunnit diverse internationella litterära priser. För en skandinavisk publik blev hon känd genom The bastard of Istanbul som kom ut 2006. Honour finns översatt till svenska, och heter då Heder.

Bastarden av Istanbul läste jag 2011 och den blev då en av mina favoritböcker. Så när jag vid ett besök i Istanbul i juli 2012 hittade den här boken så slog jag genast till. När jag efter ett halvår fortfarande inte läst den så fick den komma med på min lista över Hyllvärmare som jag ska läsa. Som tur var!

Honour är en bok av den sorten som har allt som jag vill ha i en bok för att jag ska fängslas av den. Språket är lätt (utan att vara banalt) och flytande, och det griper tag i mig. Historien som sakta träder fram är mycket spännande men den innehåller också intressanta kulturella och samhälleliga observationer. Från bokens titel framgår att ett tema är hedersbegreppet, men egentligen så innehåller den mer än så. Jag tycker jag lär mig en hel del, och får en större förståelse för komplexiteten i heder.

Boken är uppbyggd så att man omväxlande får veta vad som hände på 50- och 60-talet i Turkiet, vad som under 1977 och 1978 ledde fram till den fruktansvärda händelsen, och efterspelet 1992. Det här är ett grepp som inte alla bemästrar, men jag tycker Shafak ror det i land. Historien hänger ihop, och man får olika vinklingar på samma händelser, eller effekten av samma händelse. Dessutom klarar hon av att ha olika berättarröster, man får ”höra” alla personer i familjen Toprak, och det blir verkligen olika röster. Trots att man tidigt i boken på sätt och vis får reda på vad som hänt, så är det inte förrän boken är utläst som jag tycker jag ser hela historien.

Det är svårt att skriva mer utan att avslöja vad som händer. Så jag återupprepar mig. Det här är en spännande och välskriven bok som jag gärna rekommenderar. Redan efter ett par sidor förstod jag att det här var min typ av bok, och jag sträckläste den. Även efteråt lever familjen Toprak kvar hos mig.

Den svenska utgåvan har recenserats av SvD, GP och Litteraturmagazinet. Den finns t.ex. att köpa på Bokia, Adlibris och Bokus.
Den engelska finns att köpa t.ex. på Bokia, Adlibris och Bokus.

Betyg: 5
Omdöme: Spännande och välskrivet om en turkisk familj i England med fokus på kulturkrockar och hedersbegreppet.

10 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.