Torsdagsänkorna av Claudia Piñeiro

Bostadsområdet Altos de la Cascada en bit utanför Buenos Aires är som en egen värld, bakom höga murar lever man med välskötta trädgårdar, egen tennisklubb, egen golfbana, vaktbolag och tjänare. Men en dag skakas grannskapet av en fruktansvärd händelse. Varje torsdag har fyra män, Ronie, Tano, Gustavo och Martìn, träffats utan sina fruar, de s.k. Torsdagsänkorna. En torsdag kommer Ronie hem till sin fru Virginia ovanligt tidigt och är upprörd. Morgonen efter hittas de andra tre männen döda i poolen hos Tano. Är det en olycka eller något värre?

Torsdagsänkorna av Claudia Piñeiro kom ut 2005 i Argentina, och har nu översatts till svenska. Boken är översatt till femton språk och har också filmatiseras. Claudia Piñeiro är argentinsk journalist, författare till ett antal böcker och skriver också manuskript för TV.

Den här boken hittade jag via Tina O och fick den sedan som recensionsexemplar från Leopard förlag.

Det som jag definitivt gillade med boken var att den gav mig en bild av Argentina. Jag har läst alltför lite litteratur från Sydamerika överhuvudtaget. Nu är ett skyddat område som det här naturligtvis inte representativt men invävt som en stor del av handlingen finns brottstycken av modern argentisk kultur, politik och dagsaktuella händelser. Den ekonomiska krisen spelar minst sagt en stor roll.

Den stor variationen på personer som man som läsare får möta gör boken intressant. Det finns flera av dem som jag gärna hade vela veta mer om, i synnerhet Virginias och Ronies son Juani som aldrig passar in, och hans vän Romina, adopterad dotter till Mariana och Ernesto, som även hon är upplever sig som annorlunda, med sin bakgrund.

Boken är bra, men den når inte den absoluta toppen för mig. Den är lättläst och intressant, men inte fascinerande. Kanske är det ”spänningsdelen” som faller lite platt. Den är inte det intressanta och inte heller det som författaren beskriver bäst. Det är nästan som om hon snabbt var tvungen att sy ihop ett slut (som jag heller inte förstår mig på…). Men samtidigt är den frågeställningen som ger den underliggande, lite obehagliga stämningen rätt igenom. Den och allt det som inte sägs uttryckligen. Och det är rätt mycket.

Andra som bloggat om boken är Tina O, Bokmoster och  Breakfast bookclub.

Boken är ett recensionsexemplar från Leopard.

Omdöme: Argentinsk samhällskritik och spänningsroman i ett.
Betyg: 4

5 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.