Red Azalea av Anchee Min (Tre på Tre och Makeutmaning)

Anchee Min föddes 1957 och växte upp med fyra småsyskon och sina föräldrar i Shanghai, Kina, under Maos styre. Familjen levde under knapra förhållanden och Anchee fick ta ett stort ansvar för sina småsyskon och familjens vardag. I skolan gick det bra och inom partiet blev hon redan i unga år en framstående figur. Som sjuttonåring får hon den stora äran att skickas till Red Fire Farm för att göra en insats för partiet. På farmen bedriver hon tillsammans med flera andra kvinnor hårt jordbruksarbete, och alla vill visa hur duktiga de är, vilket skapar stora motsättningar i kollektivet. En dag blir Anchee utttagen att delta i inspelningen av en film, Red Azalea, ett projekt som stöds av Maos fru Jiang Qing. Att lämna farmen blir en stor omställning för henne på många sätt och kommer att ändra hennes liv.

Red Azaela av Anchee Min är en självbiografisk bok från 1994 om författarens uppväxt i Kina. Den kom ut i 20 länder och blev en bestseller. På svenska heter boken Röd Azalea. Anchee Min föddes 1957 i Shanghai, men sen 1984 bor hon i USA. Hon har även skrivit sex stycken historiska romaner.

Red Azalea var månadens val i min Makeutmaning och det hade jag också kombinerat med Pocketlovers utmaning Tre på Tre. Det här var en bok jag hade rätt stora förhoppningar på, då det verkade vara ett mycket intressant tema och det var en bok som jag läst positivt om. Men tyvärr infriades inte mina förväntningar.

Det som gjorde störst intryck med boken är det mycket säregna språket. Boken igenom så är det mycket korthuggna meningar. Beskrivningarna är kortfattade och ganska torra. Allt är skrivet i jag-form. Det ger hela boken en monoton känsla. En integrerad del av boken är också upprepning av alla upprepningar av Maos teser som de tvingades att just upprepa, och det är inte det enklaste att följa med i och förstå.

Kanske man kan säga att om man ska beskriva ett oerhört styrt samhälle, fullt av regler om hur man ska vara som människa och hur man ska bete sig så bör det också vara montont? Ja, kanske, men historien i sig är så gripande att den också borde kunna fängsla läsaren. Men den fängslar inte mig. I viss mån tar historien fart något när Anchee kommer till filmstudion, men samtidigt så blir den också mer drömsk och oklar då. Det är mycket som man som läsare ska tolka. Lite synd tycker jag det är att man inte får veta mer än en kort epilog om hur Anchee kom till USA. Som sagt var – grunden är en intressant historia och den är lättläst, men boken lyfter aldrig.

Omdöme: Korthuggen biografi om en ung kvinnas uppväxt under Mao
Betyg: 3

6 kommentarer

  1. Korthugget språk? Det låter inte som Min. Men i och för sig är den här väl ganska mycket äldre än det jag har läst av henne tidigare.

    Jag ska nog försöka hinna läsa den i år.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.