Bokalfabet 2.0 del 13 (bokstaven M)

Hakar på Bokalfabet 2.0 del 13 inne hos EnligtO.

1) Associera fritt till orden Mamma, Magstark, Munter, Mystisk, Människa.
2) Presentera en fiktiv karaktär och denna gång ska han eller hon ha ett för- eller efternamn som börjar på M.
3) Berätta om en bok där Midsommar har betydelse.

1) och 3). I boken ”Föda ett barn” av Kristina Sandberg så har Midsommar betydelse. Och givetvis associerar jag till ordet Mamma vad gäller den boken!

1) Magstark. Den mest magstarka bok jag läst var en av Karin Slaughter för många år sedan. Den var för grotesk t.o.m för mig.
Munter. Munter blir jag av att läsa högt för barnen, just nu är det Harry Potter. Och jo – det finns gott om saker att skratta högt åt i de böckerna.
Mystisk. Associerar återigen till barnböcker. Serien om Mystiska Milla, ett spöke som inte gillar att följa regler. Dessutom ger varje bok en rejäl dos kultur och historia.
Människa. Oj, finns det någon bok som inte handlar om människor i någon mån? Den bok jag omedelbart associerar till är en jag nyligen läst: ”The slap” av Christos Tsilokas. En människas handling och konsekvenserna för andra människor. Och mänskliga reaktioner.

2) Mamma Mu såklart. När barnen var mindre så fick vi läsa samma böcker om och om igen. En av de få som höll för flera läsningar var Mamma Mu serien. En fantastisk kombination av bild och text att underhålla både föräldrar och barn.

Vad mycket det blev om barn- och ungdomsböcker. Det trodde jag inte när jag började skriva inlägget!

6 kommentarer

  1. Är Mystiska Millan bra? Har en sexåring och en femåring och funderar på om den kanske snart funkar för dem. Just nu läser vi en massa Lasse-Maja. The Slap är riktigt bra! Skulle gärna läsa mer av Tsilokas.

    Gilla

  2. Jag tyckte Mystiska Millan var bra bitvis. Lite seg ibland. Tyvärr så var inte barnen så jätteförtjusta, i alla fall inte den äldsta. Det finns många lager av associationer vilket gör att den funkar både för barn och vuxna. Så jag vet inte riktigt vad det var som gjorde att vår äldsta inte var så förtjust. Vi har också plöjt Lasse-Maja:-)
    Jag tyckte the Slap var riktigt bra. Den håller på att bli TV-serie!

    Gilla

  3. The Slap blir säkert en bra tv-serie. Bättre med tv än film tror jag så att alla personer får komma till tals. Hoppas att den kommer hit också.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.