Längtar en lördag: Älskarinnan

Det finns alltid böcker att vara nyfiken på, som jag längtar efter att få läsa. Det kan vara böcker av favoritförfattare eller nya författare. Det kan vara olika genrer. Det kan vara tips jag fått, eller böcker jag hållit utkik efter. Det kan vara helt nya böcker, men också lite äldre. En del lördagar kommer jag att blogga om sådana böcker i Längtar en lördag.

Det är ett tag sen jag första gången hörde att Monica Rehn ska komma med en ny bok. Nu närmar det sig, och det är hög tid att ta upp den boken här i Längtar en lördag. För längtat har jag gjort länge nu.

Monica Rehn, som är jurist, debuterade som författare 2019, med boken Moratorium. Den läste jag inför att hon skulle besöka Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall det året, då jag fick chans att prata med henne första gången. Jag blev väldigt imponerad under läsningen och skrev så här: Moratorium är en välskriven och imponerande komponerad deckardebut. Historien är snyggt uppbyggd och intressant på många sätt. Mysteriet, som ändå är centralt i en spänningsroman, är spännande in i det sista och jag tappar aldrig intresset för det under läsningen. Moratorium är skriven med en perfekt avvägning mellan detaljer och övergripande. Det är många debutanter som inte förmår att hålla sig undan onödiga detaljer eller utsvängningar, men i Moratorium hittar jag ingen tendens till något sådant. Jag kan faktiskt inte hitta någonting som jag skulle velat ha annorlunda! Men det som gör att Moratorium höjer sig över en hel del deckare är att det finns mer därunder än mysteriet, en berättelse om två pojkar och två familjer som berör.

Sen dröjde det fyra år innan hennes andra bok, Lögnaren, kom ut 2023, och den var värd att vänta på. Den visade sig vara minst lika bra som debuten. Så här skrev jag då: Lögnaren är en välskriven bladvändare av hög kvalitet. Jag var imponerad av Monica Rehns debut Moratorium, och jag är kanske ännu mer imponerad av Lögnaren. Det är så här jag vill ha en psykologisk spänningsroman. För spännande är det. Från början till slut. Jag sträckläste den.

Behöver jag säga att förväntningarna inför den nya boken är höga? Men jag är inte särskilt orolig. Som jag förstått det är den, som hennes tidigare, fristående, även om den ingår i en serie som heter Oskyldig till dess motsatsen bevisas. Den heter Älskarinnan, och har recensionsdag 17 juli. Håll utkik! Så här står det på förlagets hemsida:

Stjärnadvokaten Manfred Berg skjuts ihjäl i centrala Stockholm och genast fylls nätet av rykten. Det sägs att Manfred var på väg att ta ut skilsmässa och omgivningens dom är tydlig: Julia, golddiggern som gift in sig i den förmögna familjen Berg, måste vara inblandad i hans död.

Julia famlar för att få ihop tillvaron och på begravningen träffar hon Jack, en barndomsvän till Manfred. Snart blir Jack den trygghet både Julia och hennes tvåårige son Adam behöver. Tillsammans flyr de från blickarna och anklagelserna i Stockholm och bosätter sig på Manfreds ensligt belägna släktgård.

Men allt förändras när Jacks gamla vänner Matti och Christine dyker upp. Mot Julias vilja stannar de kvar och tar sig allt större friheter. När Jack plötsligt lämnar gården inser Julia att hon inte kan lita på någon. Långsamt går det upp för henne att det hela tiden funnits en plan. En plan med ödesdigra konsekvenser.

Älskarinnan är en tät psykologisk spänningsroman om relationer och maktspel. Precis som i den hyllade Lögnaren vrider Monica Rehn på begreppen skuld och oskuld och håller läsaren i ett järngrepp fram till sista sidan.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.