Vargarnas historia av Emily Fridlund

Från förlagets hemsida: Linda är 15 år, bor i skogen med sina föräldrar och är en ensam särling. Så flyttar en ny familj in i ett stort hus vid sjön. Den spirituella och varma Patra vill gärna ha både sällskap och barnvakt åt 4-årige Paul. Tacksamt låter sig Linda sugas in i familjen, men för att vara en del av den måste hon se åt andra hållet med den vanvård som Paul utsätts för och som till slut får förödande konsekvenser. En stark och poetisk roman om ensamhet och tillhörighet.

Vargarnas historia av Emily Fridlund kom ut 5 juni 2017. I original heter den History of Wolves och kom ut 2017. Emily Fridlund är en amerikansk författare med en doktorsexamen i litteratur och kreativt skrivande. Vargarnas historia är hennes debutroman.

Vargarnas historia kom överraskande från förlaget i juli 2017. Det lät som en bok jag skulle gilla, men den blev inte omedelbart läst. Såsmåningom hamnade författaren i min Boktolva, och nu var det dags att läsa den.

Vargarnas historia är en säregen berättelse som i grunden är mycket obehaglig. Den är på något sätt poetisk, med en berättelse som vindlar hit och dit. Det var svårt att få grepp om händelseförloppet, och jag hade svårt att komma in i boken. Bitvis så tyckte jag den var riktigt bra, men bitvis var den en besvikelse eftersom jag hade höga förhoppningar. Det var som att berättarsättet inte fungerade för mig. Jag fick inte riktigt grepp om berättelsen, och tyckte den hoppade hit och dit utan att jag fullt ut kunde följa liknelserna och associationerna. Kan man det så tror jag att man som läsare kan tycka det är en vacker berättelse.

Vargarnas historia handlar i hög grad om barn och ungdomar som far illa. Det är en obehaglig berättelse. Historien om Paul är tragisk, men dessutom är Lindas egen hemmiljö minst sagt dysfunktionell. Hennes relation till vuxna (eller deras relation till henne) är helt sjuk. Jag har svårt att bestämma mig om det är Lindas hemmiljö eller Gardners som egentligen är sjukast. Många av de vuxna i Vargarnas historia verkar förlita sig på barnen, de frånsäger sig det ansvar som vuxna i mina ögon måste ha gentemot barnen. De lämnar beslut och avgöranden hos barnen, utan någon moralisk kompass alls.

Allt eftersom berättelsen fortskrider så tycker jag det blir svårare och svårare att utskilja vad som verkligen utspelade sig och vad som bara rörde sig i Lindas huvud. I synnerhet det som handlar om Lily. Fanns hon ens? Slutet är frustrerande. Det hade jag gärna diskuterat med någon.

Vargarnas historia levde inte upp till mina förväntningar, men jag tror ändå jag kommer att fundera på den ett bra tag framöver och minnas den.

Omdöme: Vindlande berättelse om barn som far illa.
Betyg: 3+

Bloggat om boken har Litteraturkvalster och småtankar, Västmanländskans bokblogg, Enligt O, Just nu just här och Stories from the city

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Albert Bonniers förlag
Originaltitel: History of Wolves
Översättare: Molle Kanmert Sjölander
Sidor: 264
Betyg på Goodreads: 3,41 baserat på 20 409 betyg
Hur jag fick tag på den: Hyllvärmare
Utläst 7 juni 2019.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.