Möt mig i paradiset av Heine Bakkeid

Från förlagets hemsida: Den före detta förhörsledaren Thorkild Aske tar sig motvilligt an jobbet som konsulterande detektiv åt Milla Lind, en berömd norsk deckarförfattare. Linds tidigare konsult, också en före detta polis, mördades när han jobbade med Millas kommande bok, en historia som baseras på ett verkligt fall: två flickor som mystiskt försvunnit från en internatskola. Det dröjer inte länge innan Aske börjar misstänka att det ligger mer i fallet och hans föregångares död än han först trodde. Och att Milla Lind döljer något.

Möt mig i paradiset av Heine Bakkeid har recensionsdatum idag, 6 maj 2019. I original heter den Møt meg i paradis och kom ut 2018. Heine Bakkeid är en norsk författare som debuterade 2005 med Bobejim – spesialagenten, och han har gett ut flera böcker för unga vuxna. 2016 kom hans första bok för vuxna, kriminalromanen Jag skal savne deg i morgen (I morgon kommer jag att sakna dig), den första i serien om Thorkild Aske. Möt mig i paradiset är den andra boken i samma serie.

Norsk krim är ju en av mina favoritgenrer, och när jag inser att det finns en författare som fått bra recensioner som jag inte läst något av blir jag nyfiken. Så jag lånade Heine Bakkeids nya bok av en vän för att läsa.

Möt mig i paradiset är en välskriven deckare med bra och snyggt språk. Den utspelas  i Sør-Norge, främst i Stavanger och på Tjøme men även till viss del i Lofoten i Nord-Norge, och jag tycker Heine Bakkeid lyckas väl med sina miljöbeskrivningar, i synnerhet den karga och kalla naturen i norr. Det förstärker det ensliga och dramatiska i bokens upplösning. Berättelsen börjar i bra tempo, och jag har inga problem med att komma in i boken. Men efterhand så blir det allt trögare för mig, då det finns några saker i Möt mig i paradiset som jag har svårt för.

Thorkild Aske är en antihjälte och har i en del recensioner liknas vid Harry Hole. Jag kan förstå den liknelsen, och jag ska låta det vara osagt hur väl det stämmer med hur Harry Hole var i början i den serien. Men för mig är Thorkild Aske allt som jag inte gillar i en deckares huvudperson numera. Han är drogberoende efter att ha blivit fast i smärtstillande. Som en röd tråd genom boken löper hans jakt på smärtställande, och om och om igen så rabblas olika mediciner och vilka typer av effekter de har, vilket jag tycker är helt ointressant.  Thorkild Aske är dessutom så egocentrerad att det inte framgår klart varför han alls intresserar sig för vad som hänt Olivia, Siv och Robert. Personligen hade jag tyckt mer om Möt mig i paradiset om den fokuserat mer på själva mysteriet än Thorkild. Jag är så less på alla nedgångna traumatiserade poliser (här ex-polis) med drogberoende som befolkar krimiallitteraturen. Har man inga problem med det så blir säkert upplevelsen annorlunda.

Men jag hade nog kunnat stå ut med Thorkild och haft mer utbyte av Möt mig i paradiset om det inte varit för kvinnoporträtten. Alla kvinnorna som förekommer mer än i förbigående är cyniskt porträtterade. De är antingen fullständigt viljelösa som gör allt en man säger, eller så framstår de som egoistiska och kalla. Gemensamt är att de alla vill ha sex med Thorklid, av skäl som är mig fullständigt obegripliga. Han är inte alltid intresserad, men om inte annat så övertygar de honom med droger. För så ivriga är de. Det är faktiskt nästan så jag slutar läsa boken pga hur kvinnorna tecknas.

Mysteriet i Möt mig i paradiset är lovande i början. Jag gillar de stycken där man får ”lyssna” på en kvinnlig röst som beskriver tidigare händelser. Sen förlorar sig berättelsen i relationen mellan Thorkild och Milla, och mot slutet när allt ska knytas ihop blir det för komplicerat och snabbt, och vissa händelser blir obegripliga.

Möt mig i paradiset har fått fina recensioner i Norge, och jag tror säkert den får det i Sverige också. Det är ju inte alla som är less på antihjältarna i deckare.

Omdöme: Norsk krim med snyggt språk men hemska kvinnoporträtt
Betyg: 3-

Bloggat om den norska utgåvan av boken har Bjørnebok, Artemesias verden, och Tine sin blogg. Den svenska utgåvan är recenserad av Kapprakt redan.

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Møt meg i paradis
Översättare: Elisabet Fredholm
Förlag: Norstedts
Sidor: 383
Betyg på Goodreads: 3,70 baserat på 43 betyg
Hur jag fick tag på den: Lånat av en vän
Utläst 30 april 2019.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.