Från och med du av Mhairi McFarlane

Från förlagets hemsida: Sökes: Trevlig man för intelligenta konversationer och ögonblick som tagna ur kärleksromaner.
Finnes: Historisk expert med ett gigantiskt hårsvall och ett ibland oanständigt språk.
Trots att Anna Alessis dejter ofta visar sig vara knäppskallar kunde hon inte vara lyckligare. Hon är 30+, har ett jobb hon älskar, och livet är bättre än hon vågat hoppas på. Men så har det inte alltid varit, och hon skulle helst glömma de jobbiga skolåren som hackkyckling.
Så när James Fraser – killen som låg bakom Annas sista förödmjukelse i skolan – dyker upp i hennes liv igen vänds allt upp och ner. Men James verkar annorlunda nu. Han är artig. Mogen. Till och med rolig. Människor kan väl förändras? Så varför känner Anna att hon är en idiot som litar på honom?

Från och med du av Mhairi McFarlane kom ut i juni 2015. I original heter den Here´s Looking at You och kom ut 2013 . Mhairi McFarlane är en brittisk författare, född i Skottland som tidigare arbetat som reporter. Hon har gett ut fyra romaner och debuterade 2012 med You had me at hello. Från och med du är hennes andra roman.

När vi var på resa till Berlin kände jag att jag behövde något lättläst och okomplicerat. Dottern hade med sig den här och feelgood är ju aldrig fel.

Från och med du är bra feelgood som innehåller de rätta komponenterna. Det är kärlek mellan vuxna människor, som inte är helt okomplicerad, det är en hel del svärta och inte minst är det humor. Det gillar jag. Även karaktärsteckningarna är bra. Man får berättelsen både ur Annas och James perspektiv och de känns som verkliga människor med verkliga problem och känslor. Att Anna är en professionell yrkeskvinna och det hon gör till vardags får vara en integrerad del av handlingen är ett plus. Jag gillar också Annas vänner, och deras jargong som har en härlig humor. Beskrivningen av katten Luther ger en extra charm till berättelsen.

Trots att jag gillar Från och med du och tycker det är feelgood så är det något som ”skaver”, något som inte känns rätt, men jag har svårt att sätta ord på det. Det är något i hur Anna först ser det som hände i tonåren som fullständigt katastrofalt och livsavgörande, och sedan kan hon plötsligt överse med det. Eller se James som en annan person. Jag hänger inte med i hur hennes känslor ändras. Eller så har det med beskrivningen av Anna att göra, att det blir så mycket fokus på hur ful hon var tidigare, och hur vacker hon är nu.

Det kan helt enkelt ha att göra med att jag först när jag började läsa Från och med du så var jag på rätt humör, men sen tappade jag intresset. Vissa delar av boken känns som transportsträckor, och jag läste rätt fort och ytligt.

I mina ögon var You had me at hello bättre än Från och med du. Men jag skulle kunna tänka mig att ge Mhairi McFarlane en ny chans och läsa något mer av henne.

Omdöme: Feelgood om att falla för grupptryck och att få en andra chans.
Betyg: 3+

Bloggat om boken har C R M NilssonMidnatts ord, Fantastiska berättelser, Feministbiblioteket och Carolina läser

Mer om boken kan du läsa här eller här
Förlag: Harper Collins Nordic
Originaltitel: Here´s looking at you
Översättare: Hanna Williamsson
Sidor: 396
Betyg på Goodreads: 3,82 baserat på 1 724 betyg
Hur jag fick tag på den: Lånat av dottern
Utläst 9 januari 2019.

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.