Bokbloggsjerka 18-21 januari: Bästa barnboken/ungdomsboken

Planen är att delta i bokbloggsjerkan på lördagar. Vi får se hur det går. Veckans fråga från Annika är: Vilken är den bästa barnboken/ungdomsboken som någonsin har skrivits? (Tänk på din barndom om du inte läser denna genre i dag, eller var kreativ och vinkla frågan som du vill för att kunna besvara den).

”Någonsin skrivits”? Hmmm…. Alltså så starka ord skulle jag inte använda. Men här kommer några exempel på böcker som jag tycker träffar rätt och varför. Vinklingen är att böcker som betytt något för läsglädje och kärlek till litteratur för barn/ungdom alltid är viktiga:

  • Sven Nordqvists böcker om Findus och Pettson. De här böckerna fanns inte när jag var liten, men vi skaffade dem när barnen var små, och läste dem otaliga gånger. De har humor, de har ett budskap, de är skrivna med omtanke. Dessutom gör språk och bilder så att det fungerar både för barnen och för de vuxna som ska läsa dem om och om igen.
  • J K Rowlings böcker om Harry Potter. När man pratar med ungdomar/unga vuxna om vad som väckte deras kärlek till litteratur så är det relativt många som nämner just den här serien och bara det är ett skäl att lyfta den i särskild ordning. Även här kan jag nämna att de håller både för att läsa som vuxen och att sedan högläsa för barnen.
  • Det är långt ifrån den bästa serie som någonsin skrivits men den serie som tveklöst betydde mest för mig i min tidiga uppväxt var serien om Lotta av Merri Vik. Jag har de flesta av de 47 böckerna.

Som tillägg kan jag länka här till ett inlägg jag skrev om böcker från min ungdom som betytt mycket för mig.

5 kommentarer

  1. Jag är nästan lite ledsen för att jag var för stor för Pettson och Findus när den kom. Har försökt att bläddra i dem som vuxen, men har inte fastnat för dem.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.