Röd drottning av Victoria Aveyard

Från förlagets hemsida: I sjuttonåriga Mare Barrows värld är samhället inte uppdelat efter klass, religion, ras eller kön, utan efter blod. De silverblodiga – de silvriga – är supermänniskor med häpnadsväckande förmågor, som regerar över de vanliga röda och använder dem som soldater, arbetare och tjänare.
Mare hör till den röda delen av befolkningen och ser inga tecken på att den världsordning hon växt upp med någonsin kommer att rubbas. Men när hon genom en ödets nyck börjar arbeta som tjänare vid det kungliga Solpalatset förändrats allt. Till sin egen och hovfolkets stora förvåning upptäcker Mare att hon själv besitter en unik och dödlig förmåga, trots sitt röda blod.
Kung Tiberias inser snart att Mare utgör ett hot mot den maktbalans hans rike vilar på. Men medan han smider en plan för att oskadliggöra Mare ser hon en möjlighet att krossa silverregimen inifrån – och öppna dörren till en ny värld. Samtidigt har hennes hjärta börjat dra henne åt helt fel håll…

Röd drottning av Victoria Aveyard hade recensionsdag 10 september 2015. I original heter den Red Queen och kom ut 2015. Victoria Aveyard är en amerikansk författare och manusförfattare. Hon har en examen i Writing for Film & Television från University of Southern California’s School of Cinematic Arts. Röd drottning är hennes debut, och den första i en serie på fyra böcker.

Fantasyböcker upptäcker jag sällan på egen hand, och det här är inget undantag. Maken läste Röd drottning och gillade den så mycket att den hamnade i Makeutmaningen där den blev november månads bok.

Röd drottning är en lättläst och rätt underhållande fantasybok. Victoria Aveyard har lyckats bygga en fascinerande värld, på ett målande sätt som gör att jag undrar om hon haft en filmatisering i åtanke. Det är många spektakulära scener som jag tror skulle göra sig bra som film. Tyvärr blir det lite mycket fokus på just ”action” och händelserna, och för lite fokus på den värld som Victoria Aveyard har skapat. Språket flyter bra, men i jag-formen känns Mare naiv och det förstärker det egocentriska i hennes karaktär.

Karaktärerna är något schablonartade uppbyggda, och jag blir inte särskilt förvånad över de som visar sig vara falskare än vad man kunde tro. De riktigt intressanta personerna tycker jag man finner bland bikaraktärerna, t.ex. Julian. Världen som Victoria Aveyard byggt är intressant, och jag blir nyfiken på att veta mer om hur världen blev som den blev, och varför människorna är så segregerade. Jag tolkar det (framförallt från det som Julian berättar) som att berättelsen utspelar sig på jorden, där något dramatiskt hänt som förändrat alla förutsättningar. Röd drottning är som en blandning av dystopi, fantasy och science fiction.

Mitt problem med Röd drottning är att jag saknar det riktigt unika. Trots att jag inte läser så väldigt mycket fantasy så känns det här som en bok som är en blandning av flera andra – Divergentserien, Rött upprorserien, Hungerspelen – osv osv. Nu tog jag några av de mer kända serierna jag läst. Det är samma, eller i alla fall liknande, recept med olika samhällsklasser där hjältinnan kommer från den lägre klassen men visar sig ha oanade egenskaper. Hon blir en symbol för upproret. Det finns unga män som är (oförklarligt) dragna till henne. Ja, jag skulle kunna göra listan längre. Det gör att boken inte ”står ut” bland andra, och jag kommer nog att blanda ihop den med andra såsmåningom. Det som jag saknar är också djupet i förklaringar kring varför världen ser ut som den gör, och varför vi har rödblodiga och silverblodiga. Men det kanske kommer i senare delar.

Jag skulle kunna tänka mig att läsa nästa del i den här serien, för att se vad som händer med karaktärerna och världen, men jag kommer inte att kasta mig över den.

Omdöme: Lättläst och underhållande fantasy i en intressant uppbyggd värld.
Betyg: 3+

Bloggat om boken har Zellys bokhylla, Bokhuset, Nilmas bokhylla, Fridas bokhylla, Vargnatts bokhylla, Bokfrossa, Bokpandan, BokstundCarolina läser och Enligt O

Mer om boken kan du läsa här eller här
Förlag: Modernista
Originaltitel: Red Queen
Översättare: Katarina Falk
Sidor: 379
Betyg på Goodreads: 4,07 baserat på 406 006 betyg
Hur jag fick tag på den: Lånat av maken
Utläst 25 november 2018.

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.