20 Questions Book Tag

Hittade en TAG inne hos Nilmas Bokhylla som jag inte tror jag gjort förut 🙂

1. How many books is too many books in a book series?
Oj, det beror ju på hur författaren skriver. Oftast brukar det räcka med tre, då håller kvaliteten hela vägen.

2. How do you feel about cliffhangers?
Gärna i slutet av kapitel, men helst inte i slutet av en bok.

3. Hardcover or paperback?
Inbundet för känslans skull.

4. Favorite book?
Vilken bok jag tycker är en favorit varierar faktiskt med tiden. Alla håller inte långt efter. Objektivt sett borde det vara någon det var länge sedan jag läste. Men jag tar istället en bok som betyder mycket för mig av personliga skäl: Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll. Det var den sista bok min pappa läste i sin helhet innan han dog, precis innan sjukdomen gjorde att han inte kunde läsa med behållning. Jag läste den också och vi diskuterade den.

5. Least favorite book?
På senaste år är det nog Simma i mörker av Kjell Eriksson. Den hade allt som jag inte gillar i en biografi.

6. Love triangles, yes or no?
För det mesta nej. Sen kan det nog finnas undantag.

7. The most recent book you just couldn’t finish?
Grace av Anthony Doerr förra året.

8. A book you’re currently reading?
Vänförfrågan av Laura Marshall.

9. Last book you recommended to someone?
Tror det var Elin Olofssons böcker som jag rekommenderade på en middag jag var på när vi kom att prata böcker.

10. Oldest book you’ve read?
Har inte koll på det faktiskt. Robinson Crusoe av Daniel Defoe från 1719 kanske? Sonen har just läst Odysséen så han slår mig med hästlängder…

11. Newest book you’ve read?
Det är nog Det som göms i snö av Carin Gerhardsen som hade recensionsdatum 25 september.

12. Favorite author?
Knepigt. Det där ändras ju med tiden faktiskt. Men jag väljer Mattias Edvardsson eftersom jag gillat alla hans böcker.

13. Buying books or borrowing books?
Köper. Borde låna mer. Fast de flesta får jag faktiskt.

14. A book you dislike that everyone else seem to love?
Jag var inte särskilt förtjust i Förr eller senare exploderar jag av John Green.

15. Bookmarks or dog-ears?
Bokmärken förstås!

16. A book you can always re-read?
Några av Agatha Christies böcker har jag läst hur många gånger som helst.

17. Can you read while hearing music?
Absolut. Och gärna!

18. One POV or multiple POVs?
Beror på författaren, och hur man skriver. Men oftare flera POVs.

19. Do you read a book in one sitting or over multiple days?
Flera dagar numera. Har inte koncentration eller tid att sträckläsa.

20. One book you read because of the cover.
Väljer aldrig bok efter omslag så den passar jag på.

5 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.