The Orphan´s Tale av Pam Jenoff

Från Goodreads: Sixteen-year-old Noa has been cast out in disgrace after becoming pregnant by a Nazi soldier and being forced to give up her baby. She lives above a small rail station, which she cleans in order to earn her keep… When Noa discovers a boxcar containing dozens of Jewish infants bound for a concentration camp, she is reminded of the child that was taken from her. And in a moment that will change the course of her life, she snatches one of the babies and flees into the snowy night. 
Noa finds refuge with a German circus, but she must learn the flying trapeze act so she can blend in undetected, spurning the resentment of the lead aerialist, Astrid. At first rivals, Noa and Astrid soon forge a powerful bond. But as the facade that protects them proves increasingly tenuous, Noa and Astrid must decide whether their friendship is enough to save one another—or if the secrets that burn betweenthem will destroy everything.

The Orphan´s Tale av Pam Jenoff kom ut 2017. På svenska heter den Cirkusflickan och kom ut i juni 2018. Pam Jenoff är en amerikansk författare som bl.a. arbetat vid Utrikesdepartementet med frågor som rör Förintelsen. Hon debuterade 2007 med The Kommandant’s Girl. The Orphan´s Tale är hennes tionde bok.

Jag hade inte hört talas om The Orphan´s Tale förrän maken köpte den. Den hamnade i Makeutmaningen och blev oktober månads bok.

The Orphan´s Tale är en fin berättelse om starka kvinnor berättad med känsla och omtanke. Jag är kluven både till språket och till själva historien, men efterhand så dras jag in i berättelsen. Det är en historia som inte liknar något jag tidigare läst, fast den känns ändå inte helt unik. Det som framförallt är unikt är cirkusmiljön. Språket är något för ”fattigt” för min smak i den bemärkelsen att författaren inte utnyttjar språket fullt ut för att förstärka berättelsen, men eftersom jag läste på engelska så fungerade det ändå.

Det tog ett tag innan jag fastnade för karaktärerna, men när jag läst ut boken så märkte jag att både Noa och Astrid hade berört mig och fastnat. Det är två i grunden mycket starka kvinnor och Pat Jenoff förmår att förmedla deras historia. Fakta i berättelsen känns underbyggt, vad gäller såväl cirkusmiljön som situationen för judar under den här perioden. Det är svårt att greppa det stora steg som Noa gör, från att aldrig ha kastat sig i en trapets, till att kunna uppträda på cirkus. Det känns lite för mycket som ett sammanträffande att hon har den begåvningen.

Jag hade ingen aning om att Pam Jenoff skrivit så många böcker. Till svenska verkar det finnas två översatta? Även om hon inte är en ny favoritförfattare så skulle jag kunna tänka mig att läsa mer av henne.

Omdöme: Finstämd berättelse om starka kvinnor under andra världskriget
Betyg: 4-

Bloggat om den svenska översättningen har Boklysten och Bina’s Books

Mer om boken kan du läsa här eller här. (svenska här eller här)
Förlag: Mira Books
Sidor: 342
Betyg på Goodreads: 4,01 baserat på 36 032 betyg
Hur jag fick tag på den: Lånat av maken
Utläst 23 september 2018.

En kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.