En smakebit på søndag – Sömnernas sömn

Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag. Varannan vecka är det Astrid Terese på bloggen Betraktninger som håller i trådarna, och varannan vecka är det Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten.

Läst mycket blir det inte just nu. Orkar knappt hålla ögonen öppna på kvällarna. Men i går förmiddag så unnade jag mig en lång lässtund, och läste ut Mittvatten. Sen började jag så smått på nästa bok – Sömnernas sömn av Elin Säfström. Det är den tredje delen i en serie där jag verkligen gillat de två tidigare delarna. Del ett beskrivs som ”humoristisk ungdomsroman där nordisk folktro får ta plats i dagens Stockholm”.

Smakbiten kommer från sid 8:

Kanske i ren chock över detta välkomnande bemötande blir jag plötsligt medveten om vad min hjärna försökt uppmärksamma mig på en stund nu utan framgång. Den blötkalla gräsmattan bakom bänken är visserligen befolkad av fåglar i ovanligt hög grad, men nu ser jag att en annan typ av varelser rör sig ibland dem. Tomtar. Massor av tomtar. Jag ser hur fler landar med sina ridfåglar och ansluter sig till mängden.

10 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.