Från förlagets hemsida:helveteapent Politietterforsker Tommy Bergmann finner en prostituert jente hardt skadet i en leilighet i Oslo. Deomfattende skadene har urovekkende likhetstrekk med en rekke drap som ble tilstått av læreren Anders Rask for flere år siden. Men Rask sitter innelåst på psykiatrisk sikkerhetsavdeling – han kan ikke stå bak.
Moren til en av de drepte jentene leser om saken. Hun er sikker på at datterens gamle lærer eruskyldig dømt – og hun vet hvem morderen er. Eller er alt bare fantasi? Uansett hvor overbevist hun er, kan hun likevel ikke si noe. For da vil hennes egen hemmelighet fra da datteren forsvant i 1988, bli avslørt.

Helvete åpent av Gard Sveen kom ut 2015. Gard Sveen är en norsk författare som debuterade 2013 med Den siste pilegrimen, den första i serien om Tommy Bergmann, som vann Rivertonpriset 2013 och Glasnyckeln 2014. Den svenska översättningen nominerades till Svenska Deckarakademins pris 2016. Helvete åpent är den andra delen i serien om Tommy Bergmann.

Helvete åpent är en mycket välskriven och genomtänkt spänningsroman. Den är ytterst mörk och tung, hela boken igenom. Trots att jag läser flytande på norska så tog det mig rätt lång tid att läsa den. Dels för att jag inte hade tid att ägna mig åt den som jag borde, dels för att den var såpass mörk att det inte gick att läsa för mycket på en gång. Men trots det mörka så njöt jag av läsningen, då berättelsen är väl uttänkt och språket en njutning.

Helvete åpent är en helt annan berättelse än Den siste pilegrimen, men jag tycker ändå jag känner igen berättarstilen och språkdräkten. Gard Sveen var en av gästerna på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall och jag pratade med honom efteråt om hans böcker, vilket var mycket intressant. Både då, och tidigare på scenen, berättade han om processen som ledde fram till beslutet att skriva en annan sorts berättelse. Hur mycket jag än gillade Den siste pilegrimen så tror jag det var ett klokt beslut.

Mitt största problem med boken är att jag inte gillar vare sig Tommy eller den nya karaktären Susanne. De är högst verkliga och realistiska men den typen av personer som jag har svårt för i verkliga livet. Deras inställning till andra människor och värderingar är något jag inte delar. Inte för att jag bara vill läsa om personer som jag uppskattar, men det blir för mycket i Helvete åpent. Det smyger sig in många fördomsfulla kommentarer som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till. Är det ett medvetet sätt att bygga karaktärer eller inte? Gard Sveen pratade också om hur han medvetet skapat en huvudkaraktär som har just de värsta drag man kan tänka sig, som exempelvis att han kvinnomisshandlar och tar till våld. Mörkret i Helvete åpent handlar bl.a. om karaktärerna, för i den här boken hittar man inga genomonda eller genomgoda karaktärer. Det enda man hittar är karaktärer som man inte kan lita på vad de är.

Även om Tommy Bergmann denna gång endast vistas i Norge så finns det en hel del kopplingar till Sverige som kommer fram efterhand, och det är ett plus. Om jag ska döma av titeln på nästa bok eller hur Helvete åpent slutar så tror jag kopplingen kommer att finnas i nästa bok också. Mer tänker jag inte skriva här.

Egentligen hade jag velat läsa tredje boken, Blod i dans, direkt. Den hamnade på önskelistan till julen, men visade sig något svår att få tag på i Sverige.

Omdöme: Välskriven norsk krim om människors djupaste mörker.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Bokbloggsgeir, Tine sin blogg, BokelskerJane och Betraktninger

Mer om boken kan du läsa här.
Förlag: Vigmostad & Bjørke

Mitt exemplar köpte jag i Trondheim i somras.
Utläst 15 november 2016.

