Om du bara visste av Caroline Säfstrand

Från förlagets hemsida:om-du-bara-visste När Elin en dag hittar en förlovningsring i pojkvännen Zacks ficka får hon panik. Hon packar en väska och beger sig brådstörtat till Hallands Väderö – en plats som hon svurit på att aldrig någonsin återvända till. Här får hon dela bostad med Anja, en äldre dam som kommit till ön för att måla. Anja släpper inte gärna någon för nära inpå livet, men när hon ser vilken av hennes tavlor som Elin uppslukas av förstår hon att Elin inte är som alla andra.
Sommaren tillsammans på ön förändrar allt. Omslutna av öns vackra naturlandskap utvecklas en djup vänskap. Tryggheten de känner i varandras sällskap ger dem modet att ta tag i sina plågsamma minnen. I takt med att de kommer varandra allt närmare inser de även att deras historier på ett förunderligt sätt tvinnas samman till ett gemensamt mönster. Plötsligt blir den enas frågor den andras svar …

Om du bara visste av Caroline Säfstrand kom ut 2014. Caroline Säfstrand är en svensk författare och frilansskribent. Om du bara visste är hennes debutroman. Uppföljaren Tiden läker inga sår kom ut 2015.

Om du bara visste vann jag i julkalendern hos bokbloggen Boken är tankens barn i julas.

Om du bara visste är en dramatisk mycket svensk berättelse, i miljö och stämning. Jag hade från beskrivningarna förväntat mig en feelgoodroman, men jag skulle inte alls beskriva den så. Det finns en hel del mörker och den vanliga ”feelgoodkänslan” infinner sig inte. Faktum är att först irriterar jag mig på boken. Jag upplever den som långsam i berättandet och pretentiös. Berättelsen innehåller också på tok för många sammanträffande som irriterar mig. Men gradvis så växer berättelsen, och jag dras in i den. För känslorna som förmedlas känns verkliga och berörande.

Om du bara visste är en berättelse om trasiga människor, som känns verkliga med alla sina svagheter. Det är människorna och deras känslor som till slut gör att jag ändå tycker om boken och funderar på den efteråt. Miljön är dramatisk och författaren använder sig av det svenska landskapet och vädret för att förstärka berättelsen.

Jag har inga direkta planer på att läsa något mer av Caroline Säfstrand men man vet aldrig.

Omdöme: Svensk berättelse om trasiga människor som försöker läka sina sår.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna, Feelgoodbiblioteket och Bokparet

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Massolit

Mitt exemplar vann jag i adventskalender
Utläst 17 juni 2016.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.