Smultron, bröllop och döden av Kristina Appelqvist

Från förlagets hemsida:smultronbröllop Två entusiastiska studenter vid Västgöta universitet tar initiativet till en amatörteatergrupp och annonserar efter skådespelare för att sätta upp Romeo och Julia.
I samma veva hittas Roy Pedersen, en av Europas främsta experter på Shakespeare, brutalt dödad. Han har varit spårlöst försvunnen i åtta månader och först nu kan polisen börja söka efter hans mördare.
När litteraturforskaren Helena Waller förstår att Pedersen var ett okänt originalmanuskript av just Romeo och Julia på spåren ger hon sig iväg till Verona för att försöka hitta det på egen hand.
Morddramat tycks ha märkliga likheter med den gamla kärlekssagan, fylld av både passion och ond bråd död.

Smultron, bröllop och döden av Kristina Appelqvist har recensionsdatum idag, 15 juni 2016. Kristina Appelqvist är en svensk författare som debuterade 2009 med Den svarta löparen. Hon är kommunikationskonsult och har bl.a. arbetat som kommunikationschef på Högskolan i Skövde. Smultron, bröllop och döden är den tredje boken i serien om litteraturforskaren och talskrivaren Helena Waller.

Jag har läst alla böcker av Kristina Appelqvist, dels de fyra i hennes första serie, och dels de två tidigare i den här serien. Smultron, bröllop och döden har jag sett fram mot sen jag såg att den skulle komma, och blev glad när jag fick den som recensionsexemplar.

Smultron, bröllop och döden är en pusseldeckare av klassiskt snitt och har alla komponenter som man kan begära av genren. Även om det inte är en ”sluten miljö” så förstår man rätt snart att mördaren måste stå att finna i en mindre krets. Det ligger i konceptet, och Kristina Appelqvist behärskar genren till fullo. Det är fokus på gåtan och relationer och det är inget frossande i groteska detaljer. Smultron, bröllop och döden är lättläst och historien flyter på bra – den passade utmärkt att läsa när livet är fyllt med annat som kräver koncentration.

Jag ska inte sticka under stol med att en stor del av njutningen för mig med Kristina Appelqvists böcker är miljön. Jag jobbar till vardags i universitetsvärlden, och det finns få författare som skildrar den så bra, och med sådan humor. Det är mer än en gång jag sitter och småskrattar åt hennes träffsäkerhet. Igenkänningsfaktorn är hög. Vid det här laget tycker jag att jag känner de återkommande personerna, och har behållning av att läsa om dem. De nya är också ett välkommet tillskott och jag ser fram mot att få lära känna Helena Wallers familj ännu mer.

Med titeln så kan jag inte låta bli att tro att det är en anspelning på Rosor, kyssar och döden av Maria Lang (min recension av den kan ni läsa här).

Det finns ingen tvekan om att jag kommer att fortsätta läsa böcker av Kristina Appelqvist – nu ser jag fram mot nästa del!

Omdöme: Lättläst pusseldeckare i universitetsmiljö om lögner och passion.
Betyg: 4

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Piratförlaget

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar. Tack för det.
Utläst 5 juni 2016.

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.