Veckans tisdagsutmaning: Skämskuddeland

skämskuddeI veckans tisdagsutmaning så skriver Kulturkollo: Vad är din skämskuddekultur? Vilka böcker sätter du inte upp på läst-listan eller som halvt göms i bokhyllan? Vilka TV-serier kan du absolut inte missa, men som du inte direkt pratar om när andra vill ha tips? Vilka filmer kan du inte låta bli att gilla, trots att du vet att det egentligen finns så mycket ”bättre”? Eller du kanske har en skämskudde-crush på en Hollywood-stjärna eller pop-idol? Ta chansen att befria er från tyngden av skämskudden!

Alltså jag är ju så himla tråkig att jag numera inte skäms för något jag läser, något jag ser på eller något jag lyssnar på. Det är liksom inte mitt problem. Men så har det förstås alltid inte varit!

Jag kände att jag borde kolla vad omgivningen tycker och går då till experterna – mina tonårsbarn. Men vad gäller musik, filmer och böcker hade de inga exempel alls på att mamma var skämmig. Men så är de rätt ovanliga tonåringar 😉 På gränsen för sonen var tydligen när min telefon ringer. Jag har nämligen I’m a freak av Halestorm som ringsignal…

Häromveckan så blev jag utmanad att spela en låt under rubriken Guilty Pleasures, dvs något jag sätter på högsta volym i bilen och sjunger med till, utan att någon hör. Förutom just I’m a freak så tog jag Stiftelsens Veken i din eld. Nämnas ska att det var för mina kollegor jag spelade den… Jag lyssnar också med nöje på artister som har sin ”fanbase” i en yngre publik som Avicii, Lady Gaga, Taylor Swift m.fl.

Jag läser nog både ditten och datten som andra skulle klassa som skämskudde. Jag läser veckotidningar då och då, jag läser romance, jag läser ungdomsböcker, jag läser deckare. Jag läser underhållningslitteratur och tycker inte det är det minsta skämmigt. Jag gillar också att se filmer och TV-serier som är underhållning för stunden. Och på det temat så kan jag också erkänna att jag ser varenda deltävling i Mello, och fredagsfinalerna i Idol. Romantiska komedier är en av mina favoritgenrer, fast de får inte vara alltför pinsamma. Är Hugh Grant med så är jag för det mesta nöjd.

Se där – jag hittade visst en del som andra kan ha åsikter om. Själv så blir jag bara glad och sugen på att sätta på en riktigt bra romantisk film:-)

4 kommentarer

  1. Har aldrig fattat hur folk har tid att informera sig om och utvärdera vad andra roar sig med. Fast jag vet ju att det är så, för man får alltid skumma blickar om folk pratar ny film och jag säger att jag inte sett den men läst boken. Böcker är visst förfärligt farliga och konstiga, verkar en del tycka. Men sköter de sitt så sköter jag mitt och hos mig ingår att både se på mello, lets dance och ocoola Jönssonliganfilmer… 😉

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.