Kvinnoalfabetet – bokstaven Q

Bokstaven QDå var det dags för bokstaven Q i Enligt Os kvinnoalfabet.

Vojne, vojne, jag hade ju hoppats slippa det här! Jaja, det är väl bara att göra ett tappert försök.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på Q.
Den här går jag helt bet på. Ingen kvinnlig favoritförfattare med Q i för- eller efternamn.

2. Berätta om ett kulturellt verk som innehåller ett ord på Q och som är skapat av och/eller har en kvinna i huvudrollen.
Under många år så quiltade jag mycket, och så läser jag mycket. Lyckan var gjord när jag hittade en serie som handlade om quiltar och ett gäng quiltande kvinnor i Elm Creek av Jennifer Chiaverini. Jag har flera av dem i hyllan, och den första i serien heter The Quilter’s Apprentice.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på Q vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Här tar jag en sångerska som jag gärna lyssnade på förr i tiden – Suzi Quatro.

4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på Q, eller med ett Q i namnet eller kanske titeln på något hon skapat, som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Under många år så slukade och älskade jag Victoria Holts böcker. En av mina absoluta favoriter handlade om Marie Antoinette och hette The Queen’s Confession. Och då gillar jag varken biografier eller historiska romaner 😉

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.