jerkaI veckans bokbloggsfråga frågar Annika: I stället vill jag veta vilken bok/vilka böcker du tycker är bäst som är baserad/e på tv/film. Det är även möjligt att vända på den här frågan: tv/film -> bok/böcker. Du väljer själv vilken variant du vill svara på.

Hon ställer också en fråga om utmaningar under året, men den passar jag på då jag skrivit om utmaningar flera gånger tidigare.

Jag har aningens svårt att bestämma mig hur jag ska tolka frågan. Ska filmen vara bra, ska boken vara bra, ska filmen vara bättre än boken… I vanlig ordning velar jag så det blir tre exempel.

Korrigering: Nu läser jag frågan igen och ser att det var böcker som baserats på film. Det kommer jag inte alls på någon. Jag har läst en Star Warsbok, men det var mer en fortsättning på filmerna… Så mina felaktiga svar får stå🙂

Atonement är en vacker film. Den såg jag innan jag visste det var en bok av Ian McEwan, och jag har ännu inte läst boken fast den står i hyllan.

Cloud Atlas är en fascinerande film som jag inte heller visste baserades på en bok av David Mitchell. Men där har jag senare läst boken som var intressant på ett annat sätt.

Det är mer regel än undantag att jag tycker boken är bättre än filmen. Men filmatiseringarna av Hungerspelstrilogin tycker jag är riktigt bra. Och bättre än böckerna…