Evighetens rand av Ken Follett

Från förlagets hemsida: evighetensrandEvighetens rand är den storslagna finalen på Ken Folletts romantrilogi om fem familjers öden under 1900-talet. Berättelsen, som inleddes med Giganternas fall och Världens vinter, har nu nått fram till de dramatiska årtiondena mellan 1960 och 1989. Familjemedlemmarnas liv flätas samman mot en fond av sociala, politiska och ekonomiska omvälvningar: medborgarrättsrörelsen, Berlinmuren, kriget i Vietnam och Kubakrisen. Det är en tid av passion, revolution och politiskt spel – och av rock’n’roll.

Den östtyska läraren Rebecca Hoffman upptäcker att Stasi spionerar på henne och fattar ett hastigt beslut som kommer att påverka hennes familj för resten av livet. Juristen George Jakes blir rekryterad till Robert Kennedys justitiedepartement och befinner sig plötsligt mitt i kampen för medborgerliga rättigheter, samtidigt som han måste utkämpa en annan strid på det mer personliga planet. Cameron Dewar, sonson till en senator, går med på att bli spion för att tjäna de högre syften han tror på, men tvingas inse att världen är en farligare plats än han kunnat ana. Och Dimka Dvorkin, en av Nikita Chrusjtjovs unga medarbetare, dras in i det kalla kriget mellan Sovjetunionen och USA, medan hans syster Tania tar sig från Moskva till Kuba, Prag och Warszawa – och rakt in i historien. 

Evighetens rand av Ken Follett kom ut i september 2014. I original heter den Edge of Eternity och kom ut samma månad. Det är den tredje delen i Århundradettrilogin, där första delen, Giganternas fall, kom ut 2010 och den andra delen, Världens vinter, kom ut 2012. Ken Follett är en bästsäljande brittisk författare som slog igenom 1978 med Nålens öga. Han är mest känd för sina thrillers och historiska äventyrsromaner.

För fjärde året i rad så har jag fått en Ken Follett i Makeutmaningen. För fjärde året i rad så läser jag boken i december, precis innan jul. Den här boken har jag sett fram mot, trots alla sidor.

Evighetens rand är ett lättläst epos fyllt av människoöden. I vanlig ordning så skapar Ken Follett en berättelse med historier om människor som intresserar och fångar mig som läsare. Det är ”vad händer med den här personen sen?” som får mig att vända blad. Jag är ganska dålig på och ointresserad av historia, men när det vävs in historiska nutidshändelser på det här viset så lär jag mig mycket och mitt intresse väcks. När man dessutom hamnar på 80-talet, med Berlinmurens fall, och allt som hör där till, då blandas mina egna minnen in.

Det finns en del saker i Evighetens rand som jag normalt skulle ha stört mig på, men som jag faktiskt överser med. Det är en hel del sexscener och de är rent ut sagt uselt skrivna. De har dessutom helt och hållet perspektivet att det är manliga fantasier av sex (även när det är en kvinnas upplevelser). Bitvis är språket också uppstyltat, inte minst i dialogerna.

Det tar ett tag för mig att komma in i historierna, och minnas vad som hänt tidigare i trilogin. Det hade varit en fördel för mig, med dåligt minne, om jag läst böckerna med mindre tidsintervall med ett år. Men samtidigt så finns det en del vinkar om vad som hänt tidigare utan att det för den skull är upprepningar.

Personteckningarnas kvalitet varierar, i några fall så är det inte alls personerna i sig som intresserar mig, utan mer vad som sker med dem. De känns inte som kött och blod utan som schackpjäser i historien. I stort sett alla är mitt i händelsernas centrum vilket blir lite överväldigande ibland. Samtidigt så har det fördelen att man får en personlig vinkling på historiska händelser.

Evighetens rand är en omfattande bok, en tegelsten, men ändå mycket lättläst. Trots alla sidor så är det några av personerna som jag gärna hade velat veta mer om. Livsödena fascinerar som om de vore verkliga.

Det kan nog hända att det blir mer Ken Follett läst. Någon gång…

Omdöme: Omfattande epos om spännande historiska händelser under 1900-talets andra hälft.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Sladdertackans bokblogg

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Edge of Eternity
Förlag: Albert Bonniers förlag
Översättare: Peter Samuelsson, Lena Karlin

Mitt exemplar lånade jag av maken.
Utläst 24 december 2015.

3 kommentarer

  1. Hej,
    En fråga. När jag börjar läsa trean så nämns den otäcka Ilya Dvorkin bara som död. Nämns inte hur eller när. Kommer du ihåg det?

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.